Het lijkt een wat buitenissige keuze, maar bij het voorgerecht van ons kerstdiner hebben we een Braziliaanse witte wijn geschonken. Eerlijk gezegd wisten we niet zo goed welke wijn uit onze voorraad zou passen bij de kort gegrilde coquilles Saint Jacques in een sausje van tomaat, knoflook en truffelolie. Bovendien wilden we niet meer dan één glaasje per persoon drinken, aangezien er nog meer lekkers openging, waaronder een hele fles Sauternes uit 1995 (waarover later meer…). Maar daar lag in het wijnrek nog het halve flesje Miolo Seleção 2006, vinho branco seco fino uit de Vale des Vinhedos in Brazilië, een cadeautje van mijn zus, meegenomen van een strandvakantie in het Zuid-Amerikaanse land.
De mix van chardonnay, riesling en sauvignon blanc intrigeerde me wel, zeker omdat je riesling zelden in een blend ziet, in ieder geval niet in Europa. De enige uitzonderingen die ik ken zijn de Gentil en Edelzwicker uit de Elzas. We besloten de gok te wagen, dit flesje te koelen en te drinken bij de jakobsschelpen. En ik moet zeggen: het viel niet tegen. In de geur ontdekten we bananensnoepjes, wat citrus en een lichte hint van vanille (de wijn blijkt inderdaad voor 10% van de assemblage rijping op Amerikaans eiken te ondergaan), als geheel aangenaam en fris. In de mond bleek het een verfrissend glas wijn, met niet heel veel memorabels maar ook zeker niet slecht.
Bij de tamelijk zure saus over de jakobsschelpen bleef de wijn wonderwel overeind en als begeleider was het zeker geen slechte keus. Ik vond zelfs dat de wijn bij het eten wat opleefde, er was meer aan te beleven dan wanneer je er niets bij at.
In een eerder blogje op Wijnkronieken was ik tamelijk negatief over wijn uit Brazilië, in ieder geval over wijn die bestemd is voor export. Ik vroeg me toen af of de wereld werkelijk op wijn uit dit land zit te wachten. Het antwoord is wat mij betreft nog steeds nee, maar mocht ik in het land zelf zijn, zou ik inmiddels een glas Braziliaanse wijn, zeker van deze prima Miolo, niet versmaden.
Miolo blijkt een bedrijf met een lange wijngeschiedenis. Al in 1897 bracht voorvader Guiseppe Miolo uit Noord-Italië zijn wijnbouwkennis mee naar zijn nieuwe vaderland. Samen met duizenden andere landgenoten was Guiseppe op zoek naar een beter bestaan en nieuwe mogelijkheden. Guiseppe kocht een stuk land, plantte druivenstokken en startte zo de familietraditie. Jarenlang bleven de Miolo’s alleen druiventelers, totdat zijn aan het eind van de twintigste eeuw ook wijn gingen maken. De eerste flessen die ze op de markt brachten waren Merlots van het oogstjaar 1990. Sindsdien is het hard gegaan met de ontwikkeling van het bedrijf. Er is stevig geïnvesteerd in techniek, wijngaardmanagement, menskracht, milieu e.d. De ontwikkeling lijkt eigenlijk parallel te lopen met de groei van de wijnbouw in Brazilië: er wordt al wijn gemaakt sinds Spaanse en Portugese missionarissen het Zuid-Amerikaanse continent binnendrongen, maar echt goede wijn is een ontwikkeling van hooguit een drietal decennia. De Wijnencyclopedie noemt naast Miolo slechts vier andere Braziliaanse wijnbedrijven. De topwijnen van Miolo behoren volgens Tom Stevenson, de auteur van die encyclopedie, tot de topwijnen van Brazilië.
De wijn die wij dronken behoort tot de basiswijnen van het bedrijf, maar belooft veel goeds voor de hogere productlijnen. De druiven worden verbouwd in de Vale dos Vinhedos in het zuiden van Brazilië en tevens het eerste wijngebied met een erkende herkomstbenaming. Apparatuur en gebruikte technieken zijn state of the art, en er wordt werkelijk alles aan gedaan om wereldwijd een markt te veroveren. Die ambitie is vastgelegd in een strategisch plan dat voor de jaren 2002-2012 de richting van het bedrijf aangeeft. Het plan geeft onder andere aan hoe het de volgende doelen willen gaan bereiken:
• 1000 ha eigen wijngaarden bezitten,
• 12 miljoen liter ‘fine wines’ per jaar maken,
• 30% van zijn jaarlijkse productie exporteren,
• de grootste wijnproducent van kwaliteitswijnen in Brazilië worden.
Geen geringe ambities! Ik ben benieuwd wanneer we de eerste Miolo’s in de handel zullen zien hier in Nederland……
Naschrift d.d. 30 december 2007: Miolo Cabernet Sauvignon is al verkrijgbaar bij Albert Heijn. De flessen zijn semi-chique verpakt in doorschijnend papier!
Robèrt zegt
Ik had Miolo een paar jaar geleden al eens in mijn glas gehad en vond ze toen ook best aardig.
Jammer dat ik niet naar AH kan om te kijken of “mijn” winkel deze fles ook heeft. Had me wel leuk geleken….
Anonymous zegt
Bij wéér die A.H. een Miolo Family vineyards 2006 te koop voor 12.99 euro. Een lekkere wijn vonden ze het op mijn wijnproefavondje.