Dit schilderij, Stilleven met een gebraden kapoen, is in bezit van het Rijksmuseum Twente in Enschede. Recent kon het toegeschreven worden aan David Rijckaert II, een Antwerpse stilleven schilder die leefde van 1586 tot 1645.
De conservator maakt in het Magazine van het tijdschrift (nr. 1, 2009) een interessante opmerking: de citroen zou afgebeeld zijn omdat die daar lag om de wijn in de roemer ‘een wat fruitiger smaak te geven’.
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat alle voorwerpen op zo’n stilleven symbolisch waren… Zou die citroen daar echt gelegen hebben met dat praktische doel? Wel een intrigerende gedachte! Frisse zuren kunnen een wijn inderdaad zeer ten goede komen, en die 17e-eeuwse witte wijnen zullen vaker niet dan wel fris geweest zijn, bij gebrek aan inzicht in vinificatietechnieken zoals we die nu toepassen.
Lizet Kruyff zegt
Het is een intrigerende gedachte, citroen bij de witte wijn (Rijnwijn?), maar ik heb er nooit van gehoord. Citroen op een stilleven is heel klassiek, hoort bij het 'meesterwerk', net als dat prachtige tafelkleed met plooien. Wat ik me ook zou kunnen voorstellen: citroen om het vet van de kapoen te breken. En dat klopt met wat Antonius Magirus (1612) er over zegt: gebraden kapoen dien je op met wat sinaasappel- of citroensap en wat zout.
Mariëlla zegt
Maar niet symbolisch dus? Gewoon een praktische reden? Weer wat geleerd!
Lizet Kruyff zegt
Het één slaat het ander wellicht niet uit, maar in dit geval – geen mooie afgeschilde krul er aan – denk ik gewoon aan het gerecht. Als wijn niet lekker was maakten ze er hippocras van of iets vergelijkbaars, ik geloof niets van dat citroensap in de wijn tot ik dat ergens gelezen heb :-). Vindt het Magirus-recept wel zo betrouwbaar.