‘[..] in my writing, wine is my medium of choice to better understand people, cultures, politics, business, motivations, and passions. Wine has become a big part of how I communicate, and what I communicate about, whether it’s the Greek economy or politics in the Middle East or entrepreneurs in Portland, Oregon. Wine has helped me understand the interplay of passion and business, and the mystery that holds them in balance.’
Het was in een Amerikaans (e-)boek, recent verschenen, dat ik deze woorden vond. Ze beschrijven niet alleen de achtergronden van het boek dat ik had gekocht, maar ook mijn eigen redenen om over wijn te schrijven. Toen ik deze regels las, realiseerde ik me namelijk dat ik hetzelfde doe als de auteur, al jaren. In Hungry for Wine, het onderhavige boek, vertelt Forbes-columniste Cathy Huyghe hoe ze de wereld ziet, ‘door een glas wijn’. Dat waren de woorden waar ik al een poos op zoek naar was: ook ik zie de wereld door een glas wijn! Of liever, ik bestudeer de geschiedenis door de lens van een fonkelend, maar soms ook troebel, glas wijn. Loop ik in een museum, dan ga ik op zoek naar de schilderijen of voorwerpen die me iets over wijnconsumptie in vroeger eeuwen kunnen vertellen. Ben ik een nieuwe stad, een nieuw gebied of een nieuw land, ga ik meestal niet zomaar op zoek naar de geschiedenis van die plek. Dat doe ik vooral door die wijngekleurde lens. Ik wil weten hoe wijn in de loop der jaren zijn invloed heeft gehad op de samenleving. Waren er wijnhandelaren, hoe werkten die? Waar handelden ze precies in? Wat dronken de inwoners, wat waren hun voorkeuren? Was er wijnbouw, en zo ja op welke schaal? Ik probeer de verhalen en legenden rondom wijn te vinden. Hoe heeft wijn de levens van mensen bepaald, gevormd, beïnvloed? Daarbij kijk ik ook naar heel praktische zaken als de gereedschappen om een wijngaard de onderhouden, wijn te maken, op te voeden, goed te houden, te vervoeren, te verhandelen. Kortom, waar ik warm voor loop zijn niet de beschrijvingen van een individuele wijn, maar de rol die de drank heeft gespeeld en speelt in zijn omgeving, in heden en verleden.
Hungry for Wine kan ik daarom iedereen aanraden. Het is een boeiende verzamelingen korte verhalen, opgetekend tijdens reizen naar diverse wijngebieden. Huyghe spreekt wijnmakers n Oregon, Griekenland, Syrië, Turkije etc… Zij is op zoek naar de verhalen achter de wijn. Niet zozeer waarom die en die wijnmaker die en die wijn maakt, maar breder: hoe belandt een bepaalde fles wijn op onze tafel? Wie hebben daar aan meegewerkt, wat hebben mensen daarvoor moeten doen? Huyghe spreekt met plukkers in Tasmanië, wijnmakers in Libanon, een jong stel dat wijncultuur naar de stad haalt in Oregon. En bij elk verhaal past een bepaalde wijn, die meestal ook geproefd en beschreven wordt.
Huyghe geeft hiermee een fascinerend beeld van de wijnwereld, een beeld dat we in Nederland maar zelden ergens lezen. Zij vertelt verhalen die weinig verteld worden, behalve soms door ‘gewone’ journalisten. Ik bewaar een knipsel uit de Volkskrant van zo’n verhaal, uit 2006, van journalist Olaf Tempelman, toentertijd met standplaats Boekarest, over topwijn uit Fanta-flessen. Waren er maar meer van dat soort verhalen! Gelukkig is er nu Hungry for Wine. En je hebt weinig excuus om het niet te lezen. Voor slechts $ 4.99 staat het op de Kindle-reader van je iPad!
Cathy Huyghe, Hungry for Wine: Seeing the World Through the Lens of a Wine Glass, Kindle edition; paperback ook beschikbaar, voor $ 21,59