In 1984 begon mijn volwassen leven; wijn dronk ik toen nog niet. Ook in 1984 lanceerde Les Grands Chais de France, toen nog een klein wijnbedrijf in de Franse Vogezen opgericht door Joseph Helfrich, een wijnfles die ze zelf steevast ‘iconisch’ noemen: de wijnfles met de schuine hals. Het had dus heel goed gekund dat ik in mijn studententijd kennis had gemaakt met die wijn. Want hij sloeg in Nederland enorm aan, mede omdat de Makro hem opnam als kerstpakkettenwijn. Het liep anders: ik dronk mijn eerste JP. Chenet pas enige weken geleden, nu het merk na 33 jaar stevig promotie aan het maken is en ik twee proefflessen ontving. Plus een flyer met ‘Probeer ook eens!’ erboven. Dus nu moest het er dan maar eens van komen. Gelukkig heb ik inmiddels het onderscheid leren maken tussen échte kwaliteit en drinkbare wijn. JP. Chenet blijkt prima te drinken, zeker op feestjes en partijen, maar valt niet echt onder de kwaliteitswijnen. Ik beleefde weinig plezier aan de Colombard-Sauvignon Blanc. Maar het was ook geen bocht; gewoon fris en fruitig gegist druivensap waar je geen hoofdpijn van krijgt. Of dat altijd zo geweest is, kan ik dus niet beoordelen. De fles rode Chenet die onlangs uit de voorraadkast van mijn schoonmoeder opdook, uit 2005, vond ik in ieder geval niet meer drinkbaar. (Maar dat zou met veel andere wijn ook het geval geweest zijn.)
Goede Tijden, Slechte Tijden
Het succesverhaal van JP. Chenet in Nederland begon pas echt goed in de jaren negentig, toen ook supermarkten de wijn op de schappen hadden staan. Ik zocht op Delpher even naar advertenties voor het merk, en trof de eerste in 1991. Ik dronk toen weliswaar wel wijn, maar had die leren kennen bij de Hema en later bij een gerenommeerde wijnhandel in Utrecht. Bij de supermarkt kocht ik het niet. Bovendien waren luiers en liga’s op dat moment belangrijker dan drank. Dat verklaart waarschijnlijk ook dat ik niet naar GTST (de televisieserie Goede Tijden Slechte Tijden) keek. En door die serie schijnt JP. Chenet nog weer populairder geworden te zijn. De fles met de schuine hals verscheen in een van de afleveringen op tafel, waarna mensen erom vroegen in de winkels. ‘Doe mij maar die GTST-wijn’. Maar ook dat is dus aan mij voorbijgegaan.
Studentenwijn
Belangrijk aspect van die populariteit was natuurlijk de prijs: die lag meestal onder de 5 gulden (zo’n 2 à 2,5 euro, voor de jongeren onder ons), als ik afga op de gevonden advertenties. En we blijven tenslotte Nederlanders. Geen wonder dat JP. Chenet ook wel als studentenwijn bekend is komen te staan. Het moeten echter niet alleen studenten geweest zijn die de wijn dronken: 21 miljoen flessen per jaar werden er verkocht in Nederland! Daarnaast deed en doet het merk het ook internationaal goed: JP. Chenet wordt gedronken in meer dan 165 landen en Les Grands Chais de France is de grootste wijnexporteur van Frankrijk.
Rechte hals en schroefdop
De druiven voor de JP. Chenet-wijnen komen uit vijf wijngebieden in de Languedoc-Roussillon: Gard, Hérault, Aude, Pyrénéés-Orientales en Gers. Uiteraard niet van maar enkele wijngaarden, maar van 7000 wijnboeren verspreid over 25 coöperaties. Dat kan ook niet anders, met zulke aantallen. Door die duizenden druivenleveranciers kan het bedrijf de kwaliteit van de wijnen constant houden. Wel is de schuine hals voor de basislijn inmiddels verdwenen: ‘gewone’ JP. Chenet zit sinds 2015 in een ‘rechte’ fles, met schroefdop. Andere recente innovaties zijn een ICE editie en de JP. Chenet Reserve, die nog wel in de bekende schuine fles zit, met een kurk en een nieuw etiket. De smaak hiervan zou voller en rijker zijn.
Iconen
Daarnaast is het merk in Nederland druk bezig zich ook op andere manieren te profileren. Iconen moeten duidelijk maken waar de wijn bij smaakt. Originele vondsten zijn er daarbij niet: vis of vlees, picknick of barbecue etc… En wat dat druiventrosje in het paars moeten betekenen? De iconen zijn duidelijk gericht op een jonge doelgroep – opnieuw die studenten. Opvallend: de flessenhalzen zijn nog wel schuin op de iconen! Op dit moment kennen vijf wijnen uit het assortiment – Colombard-Sauvignon, Chardonnay, Merlot, Cabernet-Syrah en Grenache-Cinsault (rosé) – een eigen kleur. De kleur geeft aan bij welke wijn het icoon hoort. De iconen zullen vooral te zien zijn op social media, bij promotie-uitingen en in de winkel. De wijnen van JP. Chenet zijn in Nederland verkrijgbaar bij onder andere Jumbo, Makro en Dirck III.