Onlangs brachten Edwin Raben en een vijftal getalenteerde, jonge sommeliers een bezoek aan de Alsace (Elzas). Een zeer geslaagde studiereis met meer dan enthousiaste deelnemers, die unaniem erg positief waren over de kwaliteit van de Alsacewijnen.
Enkele van hun reacties spreken voor zich: ‘Mijn perceptie over de Alsace is in alle positieve opzichten veranderd’ en ‘Ik ben overtuigd van de nieuwe generatie Alsace, minder uitgesproken, minder bombastisch, en juist meer verfijnd en gericht op zuren en verteerbaarheid.’
Het programma startte met een overzichtsproeverij van maar liefst 52 Rieslings bij het Maison des Vins d’Alsace, begeleid door Foulques Aulagnon, exportmanager bij het Conseil Interprofessionnel des Vins d’Alsace. De dagen daarop volgden bezoeken aan zowel caves coopératives als kleine, zelfstandig werkende wijnproducenten.
Het promotiebureau voor Alsacewijnen vindt het belangrijk om ook de jonge garde sommeliers te enthousiasmeren voor deze mooie regio. De Alsace mag – als gastronomische wijn – tenslotte op geen enkele wijnkaart ontbreken. Samen met Edwin Raben is daarom het #AlsaceAmbassador project gestart: dit jaar met vijf jonge, enthousiaste sommeliers en een interactief programma waarin veelzijdigheid en gastronomische inzetbaarheid van de Alsace centraal staan. Eerder dit jaar stonden al Skype Tastings op het programma en ook in het Alsace supplement van Perswijn vertelden de #AlsaceAmbassadors over hun ervaringen met Alsacewijnen.
De volgende sommeliers mogen zich #AlsaceAmbassador noemen:
– Saskia Schurink – HanTing Cuisine in Den Haag
– Björn Cocu – Restaurant L’Epièce in Eindhoven
– Jaco van Hensbergen – Parkheuvel ** in Rotterdam
– Ruben Kwakman – Restaurant Cordial * in Oss
– Mitchell Lighthart – Boreas ** in Heeze