[Persbericht, wijnliefhebbers]
Een opmerkelijk persbericht werd er gisteren verspreid. Persoonlijk voel ik er veel voor, een biertje bij het eten. Sommige gerechten lenen er zich nu eenmaal meer voor. En bovendien heeft bier een lager alcoholpercentage. En vanavond bij de nasi? Pilsje natuurlijk 😉
Bier is vandaag de dag niet alleen pils. 165 Nederlandse brouwerijen brouwen bieren met uiteenlopende smaken van zuur, zoet, bitter tot kruidig of een combinatie daarvan. Daarom zijn er veel meer goede bier-spijs dan wijn-spijscombinaties te maken. Mede ook omdat wijn geen bittertonen kent. In praktisch ieder restaurant, zelfs in biercafés, staan op de menukaart alleen wijnsuggesties. Biersommelier en bierliefhebber Fiona de Lange gaat hier met www.bierspijs.nl verandering in brengen. Daarbij zullen met name ook de bieren van lokale en regionale Nederlandse brouwerijen veel aandacht krijgen. Bier van eigen bodem eerst om de Nederlandse biercultuur op de kaart te zetten.
Fiona de Lange: “Horeca blijken tot op de dag van vandaag te worstelen met bier-spijscombinaties. Dit is ook een uitdaging, met name door de grote variëteit in smaken en bieren die verkrijgbaar zijn. Alleen al Nederland telt ver boven de 500 verschillende bieren. De juiste bier-spijscombinatie geeft een culinaire verrijking en creëert een ware euforie tijdens het eten. Toen ik zag dat er zelfs speciaalbier cafés zijn die alleen een wijnsuggestie geven bij het eten, was voor mij de maat vol. Via bierspijs.nl vinden de bierliefhebber, het restaurant en het café tips om goede bier-spijscombinaties te maken en kan zij eenvoudig advies in winnen. Ook kan het dichtstbijzijnde bier-spijsrestaurant worden gevonden.”
Bierkaart naar smaak
Een biergenieter weet welke smaak hij of zij lekker vindt maar kent niet alle biermerken, dit beperkt zich meestal tot de grotere. Het opsommen van de biermerken op een bierkaart heeft daarom geen enkele zin. Daardoor wordt steevast voor het bekende bier gekozen. Fiona: “Ik ontdekte in de VS dat een indeling van een kaart naar smaak veel meer uitnodigt om een ander bier te proberen. Aan een biermerk weet je niet of de smaak je aanstaat. Als het is ingedeeld onder zoet, zuur of bitter wel. Dan is het toch veel logischer om de bierkaart zo op te stellen?”
Foto afkomstig van DUIC, ter promotie van een nieuwe Utrechtse brouwerij.