Wijn(web)winkels zijn er tegenwoordig bij de vleet, en er verschijnen maandelijks nieuwe. In mijn twee gidsen uit 2010 en 2011 kwamen er ruim 75 aan bod, maar ik blijf nieuwsgierig naar al die andere. Wat drijft de oprichters? Waarom wil iemand zo graag wijn gaan verkopen of importeren?
In deze veertiende aflevering van de Digitale Wijn(web)winkelgids is het woord aan Geert en Merijn van WijnvoorNU.nl De website ziet er strak uit, de hoeveelheid achtergrondinformatie is aanzienlijk en de keuze aan wijnen ruim. De webwinkel biedt bovendien wijnabonnementen, een leuk initiatief.
Vertel eens iets over jullie zelf? ‘Wij zijn Geert en Merijn en we kennen elkaar nu acht jaar. We waren allebei al jarenlang wijnliefhebber en hebben vier jaar geleden vanuit onze passie voor wijn het UWG (Utrechts Wijngenootschap) opgezet, een kleine wijnclub met tien leden. Elke maand organiseert één van de leden een proeverij. In deze proeverij worden alle wijnen blind geproefd en proberen we de wijnen zo goed als mogelijk te ontleden op druivenras, herkomst, jaartal etc. Dit is een uitstekende manier om de kennis die we al hadden te vergroten. Een jaar of vier geleden hebben we allebei bovendien SWEN2 gedaan. Twee jaar geleden besloten wij om onze hobby verder uit te breiden en naast onze drukke banen een wijnbedrijf te beginnen. Dat werd wijn-importbedrijf B&T Wine Trading, met daarnaast onze wijnwebshop WijnVoorNu.’
Waarom eigenlijk wijn? Merijn: ‘Wijn heeft altijd mijn interesse gehad en Geert is opgeroeid in Piemonte en heeft het ‘wijnvirus’ van zijn ouders meegekregen. Toen wij elkaar via onze vriendinnen leerden kennen, hadden we gelijk een gemeenschappelijke hobby….wijn. Ons meest memorabele moment was twee jaar geleden, toen we samen met nog een andere vriend uit de wijnclub een fles Château Margaux 1e Grand Cru Classé dronken uit 1997.’
Waarom een wijn(web)winkel? ‘De passie voor wijn en alles wat daarmee te maken heeft was een belangrijke drijfveer om ons bedrijf te beginnen maar erg belangrijk is ook dat we mensen willen laten proeven dat je voor een redelijke prijs echt mooie kwaliteitswijnen kunt drinken. Dat lijkt simpel en iedereen pretendeert dit te doen, maar er zijn er maar weinig die het ook echt waar maken. Bij ons geldt dat niet de marge maar de kwaliteit het uitgangspunt is voor het verkopen van wijn. Ten tweede verkopen wij geen wijnen die we zelf niet lekker vinden. De klant koopt dus altijd wijnen waar wij voor 100% achter staan. Daarnaast zoeken we wijnen die gemaakt worden door kleine wijnboeren en wijnhuizen die nog de passie hebben om wijn te maken. 75% van onze wijnen importeren we zelf en verkopen deze dan ook exclusief in Nederland. Wij zijn ervan overtuigd dat we in de prijsklasse tussen de 7 en 9 euro wijnen verkopen die in prijs-kwaliteit beduidend beter zijn dan de wijnen die je koopt in de supermarkt. Het mooie is dat klanten die eigenlijk geen verstand hebben van wijn verbaasd zijn over de wijn en kwaliteit die ze drinken voor deze prijs en ons daar dan ook regelmatig over mailen. Dat is waanzinnig leuk! Daar doen we het voor!’
Wat is jullie doelgroep? ‘Onze doelgroep zijn de mensen die bereid zijn een euro meer uit te geven dan in de supermarkt of bij de slijter. Mensen die willen ervaren dat er echte kwaliteitswijnen te vinden zijn voor een redelijke prijs.’
Van Geert en Merijn ontving ik weer een aantal wijnen om te proeven. Hieronder mijn notities.
Vallana, Spanna, Colline Novarese 2011 (Italië)
Net als je denkt dat je alle wijngebieden wel een keer voorbij hebt zien komen, komt er zoiets langs. Colline Novarese – de heuvels van Novara – daar had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Maar wijn maken kunnen ze er. En bij nader inzien blijkt het gebied toch ook niet zo onbekend als gedacht: het ligt in Piemonte, net iets ten zuiden van het Lago Maggiore, tussen Turijn en Milaan in. Nebbiolo is de druif hier, maar die noemen ze Spanna. De wijn maakt de verwarring gelukkig helemaal goed: licht geparfumeerd, met subtiele en intrigerende aroma’s van frisse kersen. In de smaak ook diezelfde kersen, en wat indrukken van houtrijping. Een slanke wijn, elegant en fruitig, met milde zuren. Wij dronken hem bij de moussaka. De Griekse gehaktschotel vond het helemaal niet erg een Italiaanse begeleider te krijgen! Prijs € 10,95.
Valdelapinta, Verdejo 2013, Rueda (Spanje)
Thuiskomen na een vermoeiende werkdag en dan deze fles in de ijskast vinden: dat noem ik een prima dag. Deze kruidige en aromatische witte wijn geurt kort na opening van de fles naar basilicum en groene kruiden, maar wordt steeds fruitiger naarmate de fles langer openstaat. Stevige zuren, niet heel complex, maar wel voldoende body om te combineren bij wat vettigere vis (zoals de gebakken kibbeling die wij erbij aten). Een opwekkende en prettige wijn, voor alledag maar ook voor als het ietsje meer mag zijn. Prijs € 7,50.
Reja de Rejadorada, Toro Joven 2012 (Spanje)
Gemaakt van 85% tinto de toro (tempranillo), van stokken van 15-25 jaar oud, en 15% garnacha, van een stok aangeplant in 1964. Diepdonkerpaars van kleur, bijna zwart. In eerste instantie krachtige aroma’s van stal, ijzer en bloed, maar in de mond vervolgens zacht en soepel, zijdezacht, gerijpt, en toch nog redelijk fris. Met milde tannines en frisse zuren. Kortom, een mooi glas voor € 9,49.
Chateaux Tour D’Auron 2012, Bordeaux Rosé (Frankrijk)
Het bezit van de familie Milhade omvat ook Chateau Tour D´Auron, in de omgeving van Fronsac en Pomerol, waar deze lekker sappige rosé van merlot vandaan komt. Bleekrose van kleur, geurend naar licht rood fruit, prikkelend en kruidig in de mond, met een lekkere bite. Een prima glas, lekker sappig, vrolijk en dorstlessend. Prijs € 7,75.
Baldy Cabernet Sauvignon 2011, Pays d’Oc IGP (Frankrijk)
Simpel maar lekker, dat is deze Cabernet Sauvignon uit het zuiden van Frankrijk. Een echt fruitbommetje met een stevige dot tannines, dat je echter prima koel kunt drinken. Smaakte uitstekend bij een schotel van Baskisch gehakt met paprika, dankzij de kruidige tonen. Prijs € 5,95.