Voor deze derde aflevering van de Digitale Wijn(web)winkelgids staat Wijncantina.nl in de spotlights, de grote passie van Donovan van der Roest. Donovan betrekt Italiaanse wijn van andere importeurs, maar haalt ook zelf wijn naar Nederland. En om alvast een tipje van de sluiter op te lichten: geweldig om te merken dat er in Nederland zulke uitstekende neuzen voor goede wijn bestaan! Maar voordat we gaan proeven, eerst het woord aan Donovan.
“Hoewel ik al van jongs af aan veel interesse heb in het bourgondische leven, had ik tot ongeveer acht jaar geleden nog weinig met wijn. Binnen mijn familie werd er nauwelijks wijn gedronken en de keren dat ik een glas nam waren vooral in de Nederlandse horeca. Ik denk dat het de kwaliteit van de gemiddelde huiswijn was waardoor ik er nooit enthousiast van werd. Gelukkig is die kwaliteit vandaag de dag meestal stukken beter.
Acht jaar geleden kreeg ik een aanbieding om mijn KLM Flying Blue Miles om te zetten in een wijnpakket. Ik besloot het te doen, en in dit pakket zat een rode (Spaanse) wijn die ik heel erg lekker vond. Kort daarna dronk ik bij een collega een goede Barolo (toen nog onbekend voor mij) en een paar maanden daarna ging ik voor het eerst naar Italië. Daar werd ik overweldigd door de vele goede wijnen die ik daar proefde. Mijn interesse was gewekt!
Daarna heb ik mijn kennis opgebouwd door vaak naar Italië te reizen. Ook ben ik een jaar of vier geleden een informatieve website begonnen die puur en alleen over Italiaanse wijn gaat (www.italiaansewijninfo.nl). Om deze site te kunnen schrijven, moest ik mij verdiepen in de regio’s en de wetgeving. Ik heb in dat verband verschillende boeken over Italiaanse wijnen gekocht. Natuurlijk heb ik ook veel geproefd. Daarnaast heb ik een wijncursus gevolgd bij het Wijninstituut, maar de meeste relevante kennis over Italiaanse wijn had ik toen al zelf opgedaan.
Waarom een wijn(web)winkel gespecialiseerd in Italië?
Italiaanse wijnen hebben een bepaalde spanning waar ik erg van houd en daarnaast zijn er honderden verschillende unieke Italiaanse druivensoorten, waardoor je nooit uitgeproefd raakt.
Na een aantal jaren bezig te zijn met mijn informatieve website begon het idee zich te vormen om zelf iets te gaan doen met wijn. Het viel mij op dat de online winkels vaak zeer beperkt informeren over de wijnen, dat het design van de websites vaak erg standaard is en dat er weinig wordt ingesprongen op de wijnervaring. Daarnaast was ik inmiddels erg mooie wijnen tegengekomen die ik in Nederland niet kon kopen en dus besloot ik dat zelf te doen en de wijn te verkopen in een webwinkel die tevens bovenstaande pijnpunten probeert op te lossen. Sinds november 2011 is Wijncantina een feit!
Ik koop met name in wat ik zelf lekker vind, ook wanneer dit totaal niet bekend is in Nederland. Ik hoor wel eens dat dit niet verstandig is en dat je beter wijn kunt verkopen waar vraag naar is, maar dit is de enige manier waarop ik kan staan achter de wijnen die ik verkoop. Gelukkig heb ik een zeer brede smaak, dus het assortiment is heel divers en zal verder uitgebreid worden.
Mijn doelgroep bestaat uit wijndrinkers die van elke fles wijn die ze drinken willen genieten. Deze wijnliefhebbers kopen liever een paar flessen minder per maand, om betere wijnen te kunnen kopen. Om die reden verkoopt WijnCantina dan ook geen wijnen van 5 euro of minder. De doelgroep daarvoor is tegenwoordig prima af bij de supermarkt. Daarnaast verkoop ik vaak aan mensen die wijn zoeken voor een bijzondere gelegenheid.
Wat is je meest memorabele ervaring met wijn?
Dat zijn toch wel de momenten in Italië met de wijnboer(in) zelf. Mijn producenten nemen niet alleen de tijd om een goede indruk te geven van de wijnen, maar bouwen ook graag een band op. Daarnaast hechten ze veel waarde aan de regionale keuken en worden er vaak typische lokale gerechten geserveerd bij de lunch, waarvoor je altijd uitgenodigd wordt.
Met welke BN-er zou je graag eens een glas willen drinken? Welke wijn staat er dan op tafel en waarom?
Ik zou graag een glas wijn drinken met Floortje Dessing. Ze maakt prachtige reisprogramma’s die zich richten op gebieden waar de standaardprogramma’s niet komen en ze doet dat geheel in eigen unieke stijl. Daarnaast gebruikt ze haar succes om een steentje bij te dragen aan het verbeteren van de leefbaarheid van onze planeet door zich in te zetten voor verschillende goede doelen. Voor zo’n moment trek ik graag een bijzondere wijn open zoals de Brunello di Montalcino van Castello Romitorio.
Wij ontkurkten 6 wijnen van Wijncantina, en troffen er slechts 1 dissonant in aan. Mooie krachtige wijnen, vooral voor bij de maaltijd. Hieronder de notities.
Lunadoro, Rosso Toscana IGT 2009, 13.5%
Gemaakt van handmatig geoogste sangiovese, trebbiano, malvasia. Zeer aardse aroma’s, die wegtrekken na veel lucht geven. Dan de geuren van rijp fruit, gedroogde pruimen, viooltjes. Donkerpaars van kleur, met al lichte ouderingstonen. Vol en krachtig in de mond, met tannines die gelukkig niet de pan uit rijzen. In de lange afdronk wat hints van chocolade.
Lunadoro, Rosso di Montepulciano 2009, 13,5%
Prugnolo (sangiovese), cannaiolo, mammolo en merlot maken de blend uit van deze wijn. Sterk ijzerhoudende geur, daaronder veel fris fruit, zelfs iets citrusachtig. Fris van smaak, slank, niet boers, fruitig, rijpe sinaasappel, soepele tannines. Een prettig drinkbare wijn, vrolijk en jolig bij de pizza.
Lunadoro, Vino Nobile di Montepulciano 2008, 14%
100% prugnolo gentile (sangiovese). Intrigerende geuren van chocolade, leer, donker rood fruit. In de mond eveneens chocolade, fruit, bessen, met prachtig afgeronde tannines. Een elegante, zijdezachte topwijn voor bij het zondagse wild, of zomaar, bij de haard.
Castello Romitorio, Chianti Colli Senesi 2009, 13,5%
Bruinrood van kleur, met aroma’s van kersen. In de mond ook kersen, stevige zuren, mooie afgeronde tannines, en een afdronk met wat bittere chocolade. Een pittige wijn, die het bij de boerenkool met worst heel gezellig vond!
Castello Romitorio, Rosso di Montalcino 2010, 14,5%
Een vrolijke, jeugdige wijn met de aroma’s van kersen op alcohol. Wat drogende tannines in de mond, maar verder fris en krachtig. In eerste aanzet lijkt de wijn wat zoet, maar daarna blijkt het fruit toch fris en opwekkend. Een wijn die wel om een stukje vlees of wild vraagt.
Romito del Romitorio, Sant Antimo Rosso 2006, 14%
Gemaakt van 60% sangiovese, 20% cabernet sauvignon en 20% canaiolo.
Ondanks zijn leeftijd nog zeer vief paars van kleur; helaas bleek de smaak wat minder levendig. De vanille, karamel en room kwam tamelijk vermoeid over, en daarnaast was er overrijp en jammig fruit. Een wijn die ons teleurstelde, en dan ook nog die loeizware fles…
Wijn(web)winkels zijn er tegenwoordig bij de vleet, en er verschijnen maandelijks nieuwe. In mijn twee gidsen kwamen er al ruim 75 aan bod, maar ik blijf nieuwsgierig naar al die andere. Wat drijft de oprichters? Waarom wil iemand zo graag wijn gaan verkopen of importeren? De komende tijd daarom af en toe een portret van een wijnwebwinkel of kleine importeur, uiteraard met een aantal notities over de door hen geleverde wijnen.