Een aanzienlijk deel van de 44.000 bezoekers afgelopen dagen op Prowein was Nederlander. Diegenen die er op zondag waren, konden tijdens het laatste uurtje van de beursdag samenkomen op het inmiddels voor de derde keer georganiseerde Orange Hour, initiatief van Alain Jacobs van het Duitse Wijninstituut. Duitse wijn en kaas van Bourgondisch Lifestyle stonden klaar voor de aanwezigen, evenals een knaloranje paraplu.
Dit jaar werd tijdens Orange Hour tevens de zogenaamde Koningswijn gepresenteerd, een wijn die Weingut Hans Wirsching uit Franken maakte ter ere van het aanstaande koningspaar Willem-Alexander en Maxima. Het wijnhuis koos voor een ‘koninklijke’ Riesling. Deze ‘koning van de wijn’ komt in dit geval van oude stokken van de Iphöfer wijngaarden Julius-Echter-Berg en Kronsberg. Het wijnhuis bestaat al 15 generaties en produceert op 75 hectare voornamelijk droge Silvaner, Riesling en Scheurebe.
Andreas Wirsching over de koningswijn: ‘Wir freuen uns sehr, diesen Königswein abfüllen zu dürfen und haben dafür auch ganz besondere Qualitäten ausgewählt. Es ist ein trockener Riesling mit einer herrlichen Frucht, der ganz frisch getrunken, natürlich schon charmant ist, der aber auch in ein paar Jahren noch wunderbar schmecken wird. Für uns verkörpert das junge Königspaar auf sehr sympathische Weise Tradition und Moderne, alte Werte und jungen Schwung – das haben wir versucht, in diesem Wein nachzuvollziehen.“
De reactie van het Nederlandse hof op dit Duitse Koningswijn-initiatief: ‘Een leuk idee’.
En hoe smaakte die nog wel erg jonge Koningswijn, samengesteld uit wijnen uit 2012? Erg fris, fruitig en elegant. (Voor zover dat goed te beoordelen was op basis van één slok in een bloedhete stand ;-)) En nu maar hopen dat de hoogheden zelf de wijn eens zullen drinken.
De wijn is een idee van journalist Helmut Hetzel; hij wordt in Nederland verkocht door Residence Wijnen, Roelofarendsveen en door het Duitse Wijninstituut gepresenteerd op onder andere de Libelle Zomerweken (13-19 mei) in Almere.