Steffen Michler en Stefan Beyerle zijn wijnliefhebbers met een grote voorliefde voor goed design. Zij zochten naar een manier om hun favoriete partywijnen ecologisch en sociaal duurzaam te verpakken. En ze hebben, aldus de heren, de oplossing gevonden: bag-in-box met een ‘ verdammt coole Outfit’.
Beyerle en Michler, ook wel bekend als de Speurneuzen, hopen hiermee vooroordelen weg te nemen en bag-in-box als een duurzame verpakking voor gewoon lekkere wijnen naar voren te schuiven. Onder de merknaam ‘Spürnasen’ verkopen zijn inmiddels diverse wijnen tegen een aantrekkelijke prijs. Niet in flessen, maar in plastic zakken in kartonnen dozen: bag-in-box dus.
Presentatie
Stefan Beyerle is design en marketing-expert met een passie voor culinaire hoogstandjes. Dr. Steffen Michler is sensorisch fysioloog uit Heilbronn en heeft een internationale reputatie opgebouwd als wijnkenner. Samen gingen zij op zoek om duurzame wijnen te selecteren in Duitsland en daarbuiten. Maar voor hen is niet alleen de kwaliteit van de wijn belangrijk, ook aan de presentatie van het product hechten ze veel waarde.
Proefresultaten
De bag-in-box met Riesling 2011 uit de Pfalz die een tijdje in mijn koelkast bivakkeerde bevatte 2,25 liter prima wijn, moet ik zeggen. En inderdaad is de vormgeving lekker anders dan anders. Stoer bruin karton, alsof je een archiefdoos op de plank hebt staan.
De 2,25 liter wijn in een kartonnen doos voelde verder nauwelijks zwaarder aan dan een fles gevuld met 0,75 liter. En volgens het begeleidend schrijven is dat lage gewicht belangrijk, samen met de hoge volume-efficiëntie, waardoor de transportkosten lager zijn en de CO2-balans veel beter is dan die van een fles.
Verder bleef de Riesling dagenlang lekker ‘vers’! Gek genoeg vonden we een glas van deze Riesling enkele dagen nadat het kraantje voor het eerst open was gegaan zelfs lekkerder dan de eerste keer. Maar dat kan natuurlijk ook gelegen hebben aan het feit dat die tweede keer gewoon een betere dag om te proeven was, of wij lekkerder in ons vel zaten… Zo’n pak in de ijskast bleek een prima idee op die warme lentedagen die we een week of wat geleden achter de rug hebben. Even een glaasje tappen voor tijdens het koken was nu wel heel erg makkelijk ;-).
We proefden ook een Spätburgunder, maar die kon ons iets minder bekoren. Het was gewoon onze smaak niet. Wel bleef ook deze wijn echt dagenlang goed. Zelfs vandaag, meer dan 10 dagen na opening, is hij nog prima drinkbaar, zonder sporen van achteruitgang.
Duurzaamheid
Afgezien van het milieu dat gespaard wordt door deze verpakking, wordt ook de samenleving beter van de bag-in-box, claimen de heren. De verpakking wordt in elkaar gezet bij Lebenshilfe Bäd Durkheim, een soort sociale werkplaats. Het idee van duurzaamheid heeft hiermee ook een sociale component.
De wijnen komen van een aantal bekende wijnhuizen. De reeks bevat onder andere Riesling, Chardonnay, Spätburgunder, Dornfelder en Weissburgunder. De meeste pakken kosten € 18,95; een Spätburgunder gerijpt op barrique kost € 28,95. En wat mij betreft mogen ze naar Nederland komen!