Onlangs vond in Montreux, Zwitserland, de zevende DWCC plaats, de conferentie rondom digitale communicatie over wijn, voluit: Digital Wine Communications Conference. De locatie alleen al was dit keer een bezoekje waard. Van het hotel naar het conferentiecentrum lopen langs de oevers van het Meer van Genève was telkens een groot genoegen. Vooral de zonsondergangen boven het meer zwerven nu overal op internet…
Wat gebeurde er precies op deze conferentie, waar dit keer meer dan 315 aanwezigen uit ruim 37 landen aanwezig waren? Hieronder een greep uit de vele panels en proeverijen die ik bijwoonde, in willekeurige volgorde en zonder compleet te willen zijn.
Jancis Robinson
Een van de hoogtepunten was dit jaar de aanwezigheid van de Engelse wijnschrijfster Jancis Robinson. Zij becommentarieerde niet alleen de proeverij van Zwitserse wijnen, samen met Dr. José Vouillamoz, mede-auteur van Robinson’s standaardwerk Wine Grapes, maar gaf ook een speech tijdens het slotdiner en bezocht tal van panels. Op zondag reisde ze mee naar Valais, waar zij met ons de wijngaarden van Jean-René Germanier en Gilles Besse bezocht. Drie uitspraken van haar zijn me bijgebleven: ‘I love Petite Arvine’, over een van Zwitserlands meest interessante druivenrassen; de opmerking dat je vooral je niche moet ontwikkelen en daarover de expert moet zien te worden (point taken!); en de verzuchting dat we de D van Digital in de naam van de conferentie maar snel moeten laten vallen. Tenslotte is bijna iedere wijnschrijver en wijncommunicator tegenwoordig aanwezig in de digitaal wereld. Wijze woorden!
Coravin
Zoals dat op conferenties gaat, worden ze gesponsord. En sponsors krijgen ook spreektijd. Gelukkig was het verhaal van Greg Lambrecht, oprichter van Coravin, erg de moeite waard. Lambrecht vond een apparaat uit waardoor je een glas wijn uit een fles kunt halen zonder de kurk eruit te trekken. Een naald gaat door de kurk heen, zuigt wat wijn op, en stopt argongas terug in de fles. Op deze manier kun je de kwaliteit van een fles controleren, maar ook gewoon één glas nemen, of twee, zonder kwaliteitsverlies van de wijn. Helaas is het apparaat nog vrij duur. Maar ik zou het best willen aanschaffen. Quote van Lambrecht: ‘Succesful inventions meet unmet needs’.
Anti-blogging
Het panel met de fascinerende titel ‘Anti-blogging: wine bloggers go home or go pro’ ging in op het feit dat wijnbedrijven steeds sceptischer worden over het geld dat zij aan communicatie uitgeven. Om de wijnpers en bloggers uit te nodigen kost vaak enorm veel geld – een perstrip van € 5000 financieren, kost de omzet van minimaal 416 flessen wijn tegen de prijs aan de kelderdeur, rekende PR-professional Louise Hurren voor. Van beide kanten moet er meer besef komen hoe de ander werkt: producenten zouden zich meer moeten verdiepen in het uitnodigen van de juiste mensen, bloggers en pers moeten zich bewust zijn van de verantwoordelijkheid die zij hebben na een uitnodiging. De schrijvende leden van de wijnwereld moeten ook veel beter leren verhalen te vertellen, en veel minder droge opsommingen van feiten presenteren. En een heel belangrijke tip: wijnschrijvers horen kennis te hebben van de handel in wijn. Een treffend voorbeeld van Robert Joseph: iedere wijnschrijver weet nu wel wat qvevri’s zijn, maar wie kent Josef Helfrich? Zelf moest ik het ook even nazoeken: Helfrich is eigenaar van Grands Chais de France, de grootste exporteur van Franse wijn. En ook daar zit een goed verhaal in!
We don’t need more women in wine
Een ander uitstekend panel handelde over de rol van vrouwen in de wijnwereld. Felicity Carter, Jaime Araujo en Christian Holthausen hielden de zaal meer dan een uur lang aan hun stoel gekluisterd met hun uitdagende stellingen en hilarische voorbeelden. Dit panel verdient een apart verhaal, dat binnenkort zal volgen.
Wine culture as a tool to larger audiences
Ook Wine in Moderation was aanwezig, de organisatie die – wat de naam al zegt – matiging in wijnconsumptie uitdraagt. Zij doen dat niet alleen om consumenten aan te sporen op een gezondere wijze met alcohol om te gaan, maar ook om te zorgen dat wijn gezien wordt als onderdeel van cultuur en erfgoed, om op die manier wetgeving als in Frankrijk en Turkije tegen te gaan. SEO-expert Judith Lewis en travelblogger Sally O’Brien vertelden daarnaast dat het schrijven over wijn als onderdeel van cultuur ook veel meer verkeer naar je website oplevert. Eén gouden tip van de SEO-expert: neem recepten op!
Proeverijen
Uiteraard was er ook veel te proeven. Aan de Zwitserse wijnen besteed ik later nog aandacht, evenals aan het project Wine Mosaic. Onder andere Griekse, Spaanse en Georgische wijnen werden geschonken, en er was een proeverij rondom het thema ‘Wine out of context’: wat gebeurt er als je een wijn proeft waar je echt helemaal niets over weet? Geen producent, geen land, geen druivenras, zelfs de flesvorm zie je niet? Ik was er zelf niet bij aanwezig, maar Nico’s verhalen erover waren enthousiast; een kort verslag volgt hier binnenkort. Simon Woolf, organisator van de proeverij, schreef recent al zijn eigen verslag.
Tot slot nog twee losse flodders:
- Een wijnconferentie kan niet zonder water. Hadden wij even geluk dat Zwitserland eigen mineraalwaters produceert. Zonder Valais Water waren we allemaal een stuk minder fit naar huis gegaan. Kleine flesjes en grote om die kleine weer bij te vullen waren ruimschoots aanwezig. Heerlijk!
- Vorige jaren werd er al geëxperimenteerd met een speciale conferentie-app. Dit jaar was deze zo goed gelukt dat een programmaboekje overbodig was. Programma, deelnemers, locaties, sponsors: alles was te vinden in de app. Bovendien konden foto’s en berichten gedeeld worden, werd het programma dagelijks bijgewerkt én kon de organisatie mededelingen doorsturen. Dit was nu écht digitaal communiceren.
Samenvattend kan ik zeggen: het was een uitstekende conferentie, goed georganiseerd, met boeiende inhoud, spannende wijnen en een prachtige locatie. En heel verheugend dat ook PR-dame Ghislaine Melman dit jaar aanwezig was. Nederland was daarmee wat betreft wijncommunicatoren met twee mensen matig vertegenwoordigd; dat kan natuurlijk veel beter. Volgen jullie komend jaar? Waarschijnlijk worden rond Kerst data en locatie van de volgende conferentie aangekondigd. Ik hou jullie op de hoogte.