“An amazing in-depth look at wines, winemakers and stories of Etna”, zo karakteriseerde architect Steve De Long de eerste Etna Wine Bloggers Tour, georganiseerd door het Consortium voor de Etna DOC (Sicilië), in samenwerking met de Kamer van Koophandel van Catania en consultants Giampiero Nadali en Elisabetta Tosi (Fermenti Digitali). De Long is in de internetwereld bekend vanwege zijn prachtige kaarten van de belangrijkste wijngebieden; hij was één van de deelnemers aan de bloggerstour.
Gedurende vijf dagen gingen 15 internationale bloggers, gekozen vanwege hun bekendheid in de digitale wijnwereld, op onderzoek in de wijngaarden van het herkomstgebied Etna DOC (Etna Rosso en Etna Bianco). Zij proefden meer dan honderd verschillende wijnen en bezochten talloze wijnhuizen en palmento’s, de historische gebouwen waar tot ver in de 20ste eeuw op de traditionele wijze wijn werd gemaakt.
Begeleid door Giuseppe Mannino, president van het Consortium, Valeria Carastro, general manager, en de twee Italiaanse bloggers Nadali en Tosi, ontmoetten de buitenlandse gasten niet alleen de complexe en fascinerende wereld van de het Nationale Park op de hellingen van de Etna, maar ook een aantal van de belangrijkste producenten: diegenen die de afgelopen jaren met hun wijnen de wereld bewust hebben gemaakt van de originaliteit van de wijnbouw op de Etna. Dankzij een mobiele internetverbinding konden de 15 bloggers gedurende de hele tour hun belevenissen en hoogtepunten in real time delen (via Twitter, Facebook en hun blogs), voornamelijk met foto’s en korte commentaren. Eén van die hoogtepunten was de toast op de top van de vulkaan, bij Torre del Filosofo, op bijna 3.000 meter hoogte. Hier werd een fles Etna Rosso uit de jaren ’90 gedeeld.
“Deze eerste ervaring met belangrijke spelers in de wereld van de nieuwe media was erg positief voor ons”, aldus Giuseppe Mannino. “De betrokkenheid van de producenten was enorm; allen werkten met volle overtuiging mee. De bloggers van hun kant toonden grote interesse niet alleen voor de wijnen van de Etna, maar ook voor de keuken van het gebied en de overige culturele aspecten van leven en werken op de Etna. Om kort te gaan, deze eerste ontmoeting van producenten en vertegenwoordigers van nieuwe communicatiemiddelen is erg geslaagd geweest en heeft veel enthousiasme onder de producenten veroorzaakt. Wij denken al over een nieuwe editie van deze tour!”
Official web site: www.etnawinetour.com.
[vertaald persbericht]