Ze zijn gelanceerd bij de Bijenkorf, worden verkocht op KLM-vluchten en zijn ontstaan aan de Academie voor Beeldende Kunst en Vorming in Amsterdam. Onder de naam The Real Wine Gum worden sinds nog geen jaar twee bijzondere winegums verkocht, een rode en een witte. De rode moet smaken naar Merlot, de witte naar Chardonnay. Verpakt in mooi vormgegeven doosjes wordt de koper verleid met kreten als ‘adult luxury treat’ en ‘a whole new experience of that first sip, but without drinking’.
The Real Wine Gum is een product van het bedrijfje Vinoos by AMS. Marleen Teters en Mireille Reuling, bedenkers van het concept eetbare wijn, eindigden in juli 2013 als finalisten van de Rabobank Entrepeneurships Award – Beste Ondernemersplan van Nederland. Het concept werd uitgevoerd, en de winegums werden gecreëerd bij Matthijs Drop B.V. , met gebruikmaking van overwegend natuurlijk ingrediënten. De snoepjes zijn geschikt voor vegetariërs, bevatten geen gluten, geen vet, geen noten, geen gelatine, geen lactose en geen kunstmatige kleurstoffen. En natuurlijk geen alcohol. ‘Legal fun all day!’, zoals een van de andere slogans luidt. Wat er wel inzit: zie de afbeelding hiernaast.
En hoewel ik niet zo goed tegen al die marketing speak kan, en de hele opgeklopte campagne eromheen, moet ik zeggen dat de winegums lekker zijn. De rode is mijn favoriet, die smaakt echt naar wijn. Of ik er Merlot in herken, dat vind ik nu net iets te veel gevraagd. De witte is ook prima te snoepen, maar ik kan er met de beste wil van de wereld geen Chardonnay of zelfs witte wijn uit halen. Wel is hij lekker fris en zit er iets van citrus in de smaak. Beide varianten zijn in ieder geval een stuk lekker dan gewone winegums, en minder zoet.
In die zin vind ik The Real Wine Gum een geslaagd product: inderdaad een snoepje voor volwassenen, voor allerhande momenten. Als de nieuwe smaken, port en champagne, op de markt komen, zal ik ze zeker uitproberen. De dames richten zich op de markt voor luxe lifestyle producten. Vandaar de Bijenkorf en de KLM. Cadeau geven van een doosje vind een grappig idee, want het is zeker een origineel en mooi vormgegeven product. Maar of ik de winegum ooit met kaas of met mousserende wijn ga combineren, zoals het promotiemateriaal suggereert? Ik denk het niet.