Onlangs brachten topsommelier Edwin Raben en TOT Public Relations enkele jonge sommeliers samen om wijnen uit de Elzas te proeven. Niet op één locatie, maar ieder vanachter zijn eigen computer, via Skype. Het werd een zeer geslaagde proeverij met meer dan enthousiaste deelnemers, die unaniem erg positief waren over de kwaliteit van de Alsacewijnen.
Het promotiebureau voor ‘Alsace’wijnen (wij hebben daar toch echt gewoon de term Elzas voor, maar vooruit….) vindt het belangrijk om ook de jonge garde sommeliers te enthousiasmeren voor deze mooie regio. Samen met Edwin Raben is daarom het #AlsaceAmbassador-project gestart: vijf jonge, enthousiaste sommeliers maken een interactieve ontdekkingsreis en ontdekken de veelzijdigheid en gastronomische inzetbaarheid van de wijnen uit de Elzas.
De Skype Tasting stond als eerste op het programma. Na het intensief proeven van een vijftal wijnen werd onderling overlegd over de verdeling, want iedere sommelier had de opdracht om samen met zijn of haar keukenteam bij een van de wijnen een verrassend en passend gerecht te bedenken. De wijn-spijscombinaties zullen worden gepubliceerd in het Elzas-supplement bij de augustus editie van Perswijn. In het najaar zal nog een Skype Tasting en een studiereis naar de Elzas plaatsvinden.
De volgende sommeliers mogen zich #AlsaceAmbassador noemen:
Saskia Schurink – HanTing Cuisine in Den Haag
Björn Cocu – Restaurant L’Epièce in Eindhoven
Jaco van Hensbergen – Parkheuvel ** in Rotterdam
Peter-Paul Kleiss – Boreas ** in Heeze
Ruben Kwakman – De Bokkedoorns ** in Overveen
Blijf via Twitter op de hoogte via #AlsaceAmbassador.
[Ingezonden bericht]