De zesde jaarlijkse EWBC Digital Wine Communications Conference (Conferentie voor Digitale Communicatie rondom Wijn) zal gehouden worden in Logroño (Spanje) van 25 tot 27 oktober 2013.
De EWBC Digital Wine Communications Conference is de enige internationale conferentie die gewijd is aan het samengaan van wijn en het web. Dit driedaagse evenement biedt de wereldwijde wijngemeenschap een platform om de mogelijkheden van de hedendaagse online communicatie te verkennen.
Het doel van de conferentie is het bouwen aan een internationaal netwerk van wijncommunicatie-specialisten; de conferentie moedigt de verwerving van vaardigheden en informatie aan, evenals de uitwisseling van kennis, over de grenzen heen van land, taal en beroep.
Sponsoren
De conferentie van 2013 wordt gesponsord door de Consejo Regulador de la Denominación de Origen Calificada Rioja; organisatoren zijn Ryan en Gabriella Opaz en Robert McIntosh, van social media bedrijf Vrazon, in samenwerking met Catavino.net, een website gewijd aan de Iberische eet- en wijncultuur.
In 2013 viert de EWBC zijn zesde verjaardag met een enthousiaste terugkeer naar Rioja, plaats van de allereerste conferentie in 2008. Andere bijeenkomsten werden gehouden in Portugal, Oostenrijk, Italië en Turkije.
De conferentie vindt plaats in en om de Noord-Spaanse stad Logroño, en in andere steden van de wijnregio’s Rioja en Alava, op een makkelijk bereisbare plaats vanaf diverse Europese locaties.
Thema
Het thema van de conferentie is dit jaar ‘Smaken’ (Flavours); in dit thema komt de diversiteit van de wijnwereld tot uiting, niet alleen wat betreft regio’s, druivenrassen, wijnen en mensen die daarover communiceren, maar ook wat betreft de vele verschillende vormen die de communicatie rondom wijn kan aannemen.
“With an ever-growing number of wines and wine-producing regions coming to the fore, it becomes increasingly important for wine communicators to recognise and embrace diversity in all its forms” zegt EWBC mede-oprichtster Gabriella Opaz. “During the 2013 EWBC, we want to encourage delegates to consider the value of ‘interpretation’, whether in wine production, analysis or communication. This diversity is what adds unique flavour to the world of wine, especially online.”
Inhoud
EWBC 2013 biedt deelnemers een brede reeks educatieve wijnproeverijen. Daarnaast is er aandacht voor de wijnen, de keuken en de gastvrijheid van Rioja door middel van evenementen, bezoeken aan wijnhuizen etc…. Ook wijnen uit andere landen komen aan bod, dankzij gesponsorde proeverijen tijdens het evenement.
Discussie’s rondom het thema ‘Smaken’ staan op de agenda, naast een terugblik op de ontwikkelingen in de digitale communicatie rondom wijn sinds de eerste conferentie. En uiteraard zullen er, zoals altijd, een aantal workshops op het gebied van communicatie en techniek georganiseerd worden, gericht op de vaardigheden die een wine communicator nodig heeft in de 21ste eeuw.
Meer informatie over het programma en de belangrijkste gastsprekers wordt binnenkort bekend gemaakt.
Meld je aan!
Deelnemers kunnen gebruik maken van special tarieven voor vervoer, verblijf etc… Details hierover volgen later dit jaar. Op dit moment kan al gebruik gemaakt worden van een vroegboekkorting voor de conferentie zelf. Meer informatie op de website van de EWBC.
[Persoonlijke aanvulling: Nederland kent een fors aan tal wijnbloggers. Helaas heb ik die de afgelopen jaren niet of nauwelijks op de EWBC gezien. Na twee jaren waarin ik eenzaam en (bijna) alleen de Nederlandse vlag heb hooggehouden, waren we gelukkig vorig jaar ineens met zijn zessen! Drie daarvan waren expats, één een buitenlandse die in Nederland woont. Daarom een persoonlijke oproep van mij: verbreed je horizon, en neem deel aan deze zeer goed georganiseerde en altijd uiterst leerzame conferentie. Je leert er ontzettend veel van, en bent na afloop een enorme vriendenkring én grote hoeveelheid bronnen van informatie over wijn rijker. Voor meer informatie kun je altijd contact met me opnemen!]