In 2011 hebben cava-producenten in totaal 152 miljoen flessen verkocht op buitenlandse markten. Ten opzichte van 2010 is dat een groei van 2%. Helaas zorgde de daling in de verkoop op de binnenlandse Spaanse markt voor een algemene daling in verkopen van 2%.
Gezien de huidige economische crisis is de voorzitter van het Consejo Regulador del Cava Gustavo García Guillamet niet ontevreden. De verkoopdaling op de Spaanse markt baart wel zorgen, zeker als je bedenkt dat Spanje een werkeloosheidspercentage van 22% heeft.
Nick Mantella, directeur bij cava-gigant Codorniu UK, vertelde Decanter.com dat hij een trend voor mousserende wijnen zag naar meer dagelijkse consumptie, in plaats van als een feestdrank. Om die reden zijn de exporten aan het groeien, en zullen ze nog verder groeien.
Lees het hele verhaal op Decanter.com
eddy zegt
Cava mag echter niet de fout maken om niet-kwalitatieve exportcava op de Europese markt los te laten. Dit is echter een fenomeen dat meer en meer voorkomt. In Spanje onbekende merken overspoelen onze markten, gewoonlijk tweede wijnen van bestaande huizen. Een slechte naam is vlug gemaakt maar het duurt lang eer je deze kwijt geraakt…
Mariëlla zegt
Daar heb je zeker gelijk in, Eddy, maar ik zie dit fenomeen nog niet zo in Nederland. Ik ben al blij als ik hier andere cava’s dan de grote twee zie! Maar voor de Belgische markt zal dit vast gelden. Jullie zijn gelukkig al grotere liefhebbers van cava dan wij!