Met stijgende verbazing bekijk ik de grote houten wijnkist. Een chauffeur in een keurige pantalon, wit overhemd en gilet reikt hem me aan, en op de deksel staat heel groot: Grands Vins de France, met daarnaast het Lidl-logo. Als ik de kist openmaak, wordt het helemaal dol: zes flessen rode wijn, waarvan vier Bordeaux, één Châteauneuf-du-Pape en één Beaujolais. Ik som ze even voor je op:
Château Pailhas 2010, Saint-Émilion Grand Cru
Château Pontet-Chappaz 2011, Margaux
Château Saint-Eugène 2006, Pessac-Leognan
Château Moulin-Delille 2007, Saint-Estèphe
Châteaneuf-du-Pape, Cuvée Reserve 2011, Cellier des Princes
Morgon Les Charmilles 2011, Jean Desvignes
Wat moet de Lidl met Bordeaux? De begeleidende brief is duidelijk: de prijsstunter is zijn assortiment aan het uitbreiden, en daar horen wijnen in een hoger prijssegment bij. Het slotzinnetje van de brief moet me natuurlijk kietelen: ‘U als echte wijnkenner zijnde, willen wij niet onthouden van een voorproefje op dit unieke aanbod’. Een kromme zin, maar de bedoeling is duidelijk: ik moet ze beoordelen en er natuurlijk over schrijven, zo werkt dat met proefflessen. De beste sommelier van Nederland van 2012, Jan-Willem van der Hek, hééft ze al geproefd, en staat zelfs op diverse foto’s in het meegestuurde klantenmagazine. Want zoveel snapt de Lidl wel: Bordeaux bij de Lidl, voor prijzen die een stuk hoger liggen dan de prijzen die ze normaal voor wijn vragen daar, dat vraagt om uitleg, bij voorkeur van een autoriteit.
Het assortiment van de Lidl is uitgebreid met in totaal 23 Franse wijnen. Trots wordt in de brief vermeld dat er elf medaillewinnaars bij zitten, en dat het ‘stuk voor stuk domeinwijnen zijn, die op het kasteel of in de regio gebotteld zijn’. Voor wat het waard is… Gelukkig kan ik beter uit de voeten met het citaat van Jan-Willem: ‘Dit zijn wijnen die je bijna nooit in een supermarkt ziet staan én al helemaal niet tegen deze scherpe prijzen. Met het aanbod van ‘Grands Vins de France’ maakt Lidl het voor een zeer ruime groep toegankelijk om heel bijzondere wijnen te proeven.’ En daar kan ik hem volkomen gelijk in geven. Want de prijzen zijn scherp: ze variëren van € 19,99; voor de Château Pontet-Chappaz tot € 5,99 voor de Morgon Les Charmilles. In de folder staan verder nog een paar wijnen die goedkoper zijn, bijvoorbeeld een Riesling uit de Elzas voor € 4,49 of een rode Gaillac voor € 3,49.
De Lidl gaat nog verder om de wijnen aan de man te brengen: samen met Ramon Beuk maakte Jan-Willem van der Hek een boek, Wild & Wijn, met tips en wijnadviezen. Ook erg slim! Maar nu de hamvraag: wat vond ik van de wijnen? Om heel eerlijk te zijn: we hebben er zes uitstekende maaltijden mee beleefd! Stuk voor stuk waren ze hun geld zeker waard. Ik had verwacht afgeleefde, matige flessen te treffen, maar niets bleek minder waar.
Wat korte typeringen:
Château Saint-Eugène 2006 (€ 11,99) duidelijk de oudste wijn van het stel, die zeker aan opdrinken toe is. Niet te lang open laten staan, anders is de lol ervan af. Maar de fruitige neus van braam en rozenbottel en de aroma’s van gerookte paprikapoeder zijn zeer aangenaam en boeiend.
Château Moulin-Delille 2007 (€ 11,49): heeft wat zuurstof in het glas nodig om tot zijn recht te komen. Soepel, bessig en kruidig fruit; elegant, een traditionele Bordeaux, niets van nieuwerwetse jammigheid te bespeuren. Veel drinkplezier, heerlijk!
Château Pailhas 2010 (€ 14,99): jonge wijn, nog stevige tannines, ontwikkeldt sterk in het glas. Verrassende krachtpatser, die zelfs nog wel even bewaard kan worden.
Château Pontet-Chappaz 2011 (€ 19,99): een drinkbare, moderne Cru Bourgeois, jong, met veel Parker-achtig fruit – veel zwoel en rijp fruit. Niet mijn favoriet, maar een prima wijn.
Châteauneuf-du-Pape Cuvée Reserve 2011 (€ 12,49): lekker kruidig en fris fruitig, met een wat korte afdronk en ook een wat stevig alcoholpercentage. Maar prima bij een stoofpot van rundvlees en allerhande knollen, zoals Jamie Oliver ze maakt.
Morgon Les Charmilles 2011 (€ 5,99): fris-zuur, veel fruit, soepel en prettig om te drinken. Absoluut wat je van een Morgon mag verwachten, zij het dat dit een wat lichtere versie is.
Of ik nu naar de Lidl ren om een voorraadje in te slaan? Nee, dat niet, we hebben onze eigen adresjes. Maar als je er toch bent, en je hebt wijn nodig: je hoeft ze zeker niet te laten liggen! De wijnen zijn in ieder geval interessant voor mensen die geen verstand van wijn hebben, geen zin hebben een wijnhandel binnen te gaan en komend seizoen – ik denk aan het Kerstdiner – toch iets goeds op tafel willen zetten. Waarom je niet naar een wijnhandel zou gaan, is mij overigens een raadsel. Maar als je dan toch aan one-stop shopping wilt doen: neem die Franse wijnen van de Lidl maar mee!