Het is weer wijnmarkt-tijd. Steeds meer supermarkten in Nederland doen mee aan dit fenomeen, overgewaaid uit Frankrijk: een keer in het jaar, meestal in het najaar, worden goedkoop allerlei wijnen aangeboden. Oorspronkelijk natuurlijk om in het schap ruimte te maken voor de nieuwe oogst, maar dat is al lang niet meer aan de orde. Tijdens een wijnmarkt zijn vaak wijnen te koop die anders helemaal niet in het assortiment zitten.
Wijnfeest Lidl
Een van de Nederlandse supermarkten die al enige jaren een wijnfeest of wijnmarkt organiseren, is de Lidl (vanaf 8 september). En dat wordt nogal groots aangepakt, met inhuring van (de naam van) de beste sommelier van Nederland bijvoorbeeld. Drie van die wijnen die deze dagen bij de Lidl aangeboden worden, kreeg ik onlangs thuisgestuurd, samen met een kist met vier wijnglazen met de hashtag #lidlwijn erin gegraveerd.
Niet onder de indruk
Wie mij volgt op Instagram, heeft al meegekregen dat ik niet zwaar onder de indruk was. Wat kreeg ik dan toezonden? Een Pinot Gris uit de Elzas, die gekurkt was. Kan gebeuren, die zullen we verder niet bespreken. Daarnaast een Chablis (prijs € 7,99), zonder verdere aanduiding op het etiket. Oké, het was Chardonnay, en hij was aardig drinkbaar, maar Chablis, nee, sorry, dat was er niet in te herkennen. Dan verwacht ik toch wat meer pit, en mineraliteit bijvoorbeeld (al mag ik dat van sommige mede-wijnschrijvers niet zeggen). Daarnaast ontving ik een Bordeaux, waar de Lidl-klant € 12,99 voor moet betalen. Best nog een aardig bedrag, voor het simpele wijntje dat er in die fles zat. Ja, de wijn kwam uit Bordeaux, en ik herkende er de traditionele druivenmix in, maar veel drinkplezier bood de fles niet.
Snobisme?
Wat ik gewoon niet snap, is de samenstelling van het Lidl-assortiment. Als de stunter dan echt wijn wil aanbieden, waarom dan geen wijn van gebieden waar tegen een leuke prijs wel wat goeds te vinden is? Waarom alleen klassieke Franse wijnen aanbieden, waarvan je eigenlijk al weet dat er voor het geld dat de Lidl ervoor vraagt geen goede exemplaren te vinden zijn? Wijn kan best iets goedkoper zijn (al is er echt een ondergrens, die wat mij betreft rond de € 5,- ligt). Maar dan moet je geen Chablis willen presenteren, of een Grand Cru Elzas, of een Pessac-Leognan. Doet de Lidl dat nu echt om met grote namen te kunnen schermen? Om te appelleren aan het snobisme van mensen? ‘Zeg, ik heb een prima bordeauxtje bij de Lidl gevonden….´ Het zou heel goed kunnen. Maar ik denk dat het op deze manier averechts werkt. De kwaliteit van deze wijnen haalt de naam van die wijngebieden naar beneden. Wat er bij de Lidl op het wijnfestijn is te krijgen, vind ik geen kwaliteitswijn. En daar laat ik het maar bij.