[Persbericht, social media en wijn]
Voor iedere levensstijl is er een Franse wijn: dat is de belofte van de nieuwe generatie Franse wijnproducenten. Om dit aan te tonen, hebben zes Europese wijnbloggers waaronder een Nederlandse van 25 mei tot en met 2 juni 2013 een roadtrip gemaakt door de Franse wijngebieden.
Resultaten: meer dan 50.000 bezoekers op de campagnewebsite, meer dan 1,5 miljoen tweets bij 105.000 twitteraars, 24.000 interacties en vijf miljoen publicaties op instagram, 4.500 berichtjes op Facebook, 3.000 views op Vimeo… en zes nieuwe ambassadeurs voor Franse wijnen op het Europese web.
Tijdens de driejarige campagne Wijnen met Stijl, die in 2012 gestart is, ligt de nadruk op de diversiteit en de toegankelijkheid van Franse wijnen. De campagneslogan Wijnen met Stijl moet de consument van de zes Europese markten aanspreken en het Franse aanbod toegankelijker maken. Wijnen met Stijl toont aan dat Franse wijnen geschikt zijn voor elke moderne levensstijl: ‘authentiek naturel’, ‘glamour chic’, ‘ongecompliceerd en ontspannen’ of ‘eenvoudigweg anders’.
Gedurende deze reis hebben de bloggers wijngaarden bezocht, wijnproducenten ontmoet en verschillende vinificatiestijlen en druiven geproefd die representatief zijn voor de huidige wijnproductie. De reis was verdeeld in vier etappes, elk met nadruk op een bepaalde wijnstijl. Om een overzicht te krijgen van de diversiteit aan wijnen in Frankrijk werden proeverijen gehouden met wijnen uit verschillende wijnregio’s: Elzas, Lotharingen, Champagne, Bourgogne, Bordeaux, Loire, Languedoc, Roussillon, Rhône, Provence, Jura, Savoie, Beaujolais, Corsica, Sud-ouest, Bergerac Languedoc, Bordeaux…
Op de reis ging een audiovisueel team mee dat korte filmpjes van de deelnemers maakte en filmmateriaal verzamelde waar vier korte films over de verschillende regio’s mee gemaakt worden. Tijdens de reis werd elke deelnemer uitgenodigd om:
– verslag te doen op de website www.roadtripinfrance.com in zijn/haar eigen taal ;
– verslag te doen op eigen blog, Twitter, Facebook accounts, Instagram, Viméo, Youtube etc.;
– deel te nemen aan de reportages van de roadtrip, als correspondent zijnde van/zijn haar eigen land. Deze reportages zijn te vinden op de website www.roadtripinfrance.com. bus
De resultaten in Nederland
Irene de Vette vertegenwoordigde Nederland. Tijdens deze reis heeft ze verslag gedaan op haar website: www.irenedevette.nl , via twitter: @buonappetito, op https://www.facebook.com/irene.devette, op www.roadtripinfrance.com en op www.winelifemagazine.nl .
‘Het was een onvergetelijke reis. Frankrijk heeft me helemaal voor zich gewonnen! Vooral de diversiteit en de enorme verschillen in de regio’s en de wijnen vond ik erg interessant. In zo’n korte tijd hebben we zoveel gezien en geproefd: fantastisch!’
De campagne Wijnen met Stijl wordt uitgevoerd door Sopexa in opdracht van de brancheorganisatie voor Franse landbouwproducten FranceAgriMer.