Een gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden. Nu wil ik de kennis waarmee ik onlangs een glas wijn dronk zeker geen gek noemen, integendeel. Maar ze stelde wel een vraag waar ik geen antwoord op had. Thuis gekomen werd me dat antwoord bij nader onderzoek ook niet echt duidelijk. Maar misschien hoeft dat ook niet.
We hadden het namelijk over de nieuwe roséglazen van Riedel. In nauwe samenwerking met Maison Saint Aix, producent van Provençaalse rosé, heeft de Oostenrijkse glazenfirma Riedel de afgelopen jaren gewerkt aan een glas helemaal afgestemd op de subtiele en tere aroma’s van deze wijn. Ik vertelde mijn kennis dat ik er Oostenrijkse rosé uit had geproefd, voor een artikel dat ik voor een opdrachtgever aan het schrijven was. En dat we diezelfde Oostenrijkse rosé ook uit gewone wijnglazen hadden geproefd. Het verschil was heel duidelijk: uit het Vinum Extreme Rosé-glas smaakte de wijn beduidend eleganter en vooral veel expressiever. Mijn kennis vroeg hoe dat dan kwam, dat verschil. En daar had ik nog niet echt bij stilgestaan. Het heeft uiteraard iets te maken met de vorm van de kelk, antwoorde ik, maar ik had me nog niet verdiept in hoe dat dan precies werkt.
Het persbericht dat Maison Saint Aix en Riedel uitgaven spreekt van ‘een diamantvorm van de kelk, die een dramatische hoek maakt voordat deze naar de bovenkant toe smaller wordt’. Deze vorm zou een bijzonder groot verdampingsoppervlakte creëren dat de aroma’s en zijdezachtheid van de wijn intensifieert op het moment dat de wijn de mond binnenkomt. Het persbericht spreekt ook van uitgebreide testsessies en veel proeven voordat de ideale vorm voor het rosé-glas was gevonden. Maar waarom kan datzelfde grote verdampingsoppervlakte niet met een extra groot glas gecreëerd worden? Eerlijk gezegd: het maakt me eigenlijk niet uit. De glazen zien er mooi uit, en feit is dat de firma Riedel al veel andere glazen heeft ontworpen, voor verschillende druivenrassen en voor verschillende wijnen. Allemaal om ze optimaal tot hun recht te laten komen. Zo hebben wij thuis inmiddels bordeaux-, bourgogne- en Riesling-glazen van dit merk. En nu dus ook twee roséglazen.
Naast Oostenrijkse stille rosé proefden we er bovendien Sekt uit, een Rosé Brut 2010 van Graf Hardegg. Ook hier dezelfde uitstekende resultaten en drinkplezier. En de fles Aix 2015 tenslotte, de rosé uit de Provence waar de glazen uiteindelijk voor gemaakt zijn? Ook die smaakte op-en-top fris en vrolijk uit deze glazen.
Waar het hem nu precies in zit, ik weet het niet. Maar soms is iets gewoon zo, en dan is het goed ernaar te handelen. Wij drinken (kwaliteits)rosé en mousserende rosé voortaan uit het Vinum Extreme Roséglas van Riedel!