Al sinds ik actief bezig ben met wijn, is Riesling één van onze favoriete soorten. Of dat nu aan de BBC-serie van Jancis Robinson lag, waarin zij zeer gepassioneerd over deze druif vertelde, of aan de Australische Rieslings van de Hema waar ik in mijn studietijd mee kennismaakte, ik weet het niet meer. Feit is dat sinds de jaren ’80 Riesling bij ons een graag geziene gast is.
Druif met geschiedenis
Daar komt voor mij nog bij dat Riesling natuurlijk ook een zeer ‘historische’ druif is. Onze voorouders waren er dol op; witte wijnen uit Duitsland, vooral van de oevers van de Rijn en de Moezel, waren uitermate populair sinds de Middeleeuwen. En niet alleen in Nederland: ook in Engeland wisten ze er wel weg mee. Momenteel ben ik bezig de geschiedenis van een slijter in Utrecht uit te pluizen. In zijn prijscouranten tref je ook heel wat Duitse wijn aan. Kom daar nog eens om, in een gemiddelde slijterij…
Klik op de afbeelding |
Gelukkig keert het tij, en is zowel de wereld van de gastronomie als de wereld van de wijn overtuigd van de bijzondere kwaliteit van de huidige Duitse witte wijnen, Riesling voorop. Maar hoe krijgen we de wijndrinkers zover dat er vaker Riesling wordt gekozen? En zeg nou niet dat wijndrinkers Riesling niet zullen waarderen: op de boekpresentatie van de WijnWebWinkelgids – bij een boekhandel in Arnhem – was er één onbetwiste favoriet onder de geschonken wijnen, Wagner Stempel’s Riesling Vom Porphyr!
Rieslingweek
Het Duitse Wijninstituut werkt al jaren hard aan de promotie van Duitse wijnen. Zeer succesvol is al jaren de grote manifestatie Riesling & Co., in het najaar. Andere initiatieven waren proeverijen rondom Duitse rosé. En dit jaar komt daar een ander evenement bij, de Rieslingweek.
Riesling is namelijk geweldig goed te combineren bij eten! Daarom roept het Duitse Wijninstituut restaurants op deel te nemen aan de Rieslingweek, die van 4 tot 12 juni gehouden zal worden. De deelnemende restaurants moeten tenminste drie Duitse Rieslings aanbieden, waarvan er minstens één droog smaakt. Tevens biedt elk participerend restaurant zijn gasten een gerecht of menu aan dat werd afgestemd op Duitse Riesling(s). Aan het gerecht of menu kunnen ook speciale acties worden gekoppeld. Een voorbeeld: als twee personen het menu met aangepaste wijn(en) bestellen, krijgen ze een fles Duitse Riesling gratis mee naar huis. De kosten voor de gratis fles zouden gedeeld kunnen worden tussen de restaurateur en de leverancier. Uiteraard zijn vele andere leuke acties denkbaar, al of niet in samenwerking met de importeurs die de wijnen aanleveren.
Doel van de campagne is de consument Duitse Riesling te laten ontdekken als gastronomische wijn en de consument te stimuleren om de deelnemende restaurants in die week te bezoeken. Tevens wordt de omzet van de restaurateur bevorderd via de verkoop van Duitse Rieslings. Restaurateurs die nog geen Duitse Riesling op hun wijnkaart hebben, worden gemotiveerd aan deze Rieslingweek deel te nemen.
Win een wijnweekend
Voor de gasten is aan de campagne een wedstrijd verbonden. Daarvoor ontvangen de deelnemende restaurants gedrukte kaarten met drie vragen over Riesling. Onder diegenen die de vragen goed beantwoorden, worden mooie prijzen verloot, zoals een gastronomisch Rieslingweekend met wellness in één van de Duitse wijngebieden en diverse mooie wijnpakketten (Riesling, uiteraard).
Meer weten over de Rieslingweek? De website van het Duitse Wijninstituut biedt alle informatie. Op Twitter kun je erover lezen door te zoeken op #Rieslingweek. Binnenkort wordt ook een Facebookpagina actief.