Het overkomt de meeste restaurantbezoekers ongetwijfeld wel eens: je wilt advies over een wijn, maar het ultrajonge personeel weet van toeten noch blazen. Mij overkwam het deze winter nog, bij Las Palmas in Rotterdam. Ik vroeg om een wijnsuggestie bij het dessert, maar kreeg een lege blik….
Voor al die jonge mensen in de bediening die niet in een sterrenrestaurant werken, maar wel iets over wijn zouden moeten kunnen vertellen, is onlangs een boekje verschenen: Ik verkoop wijn in de horeca. Het eerste exemplaar werd aangeboden aan Thérèse Boer, maître sommelier van Restaurant de Librije en tevens president van het Gastvrijheidsgilde.
Het boekje wil jonge mensen in de bediening inzicht geven in wat de gast op wijngebied wil en hoe hij of zij aan die wensen tegemoet kan komen. Bovendien biedt het boekje wat basisinformatie over wijn, druivenrassen, etiquette, omgangsvormen etc… Initiatiefnemers zijn Het Wijninstituut van André Sauerbier en wijnhandel Oud Reuchlin & Boelen, die het schrijversduo Ruit & Rijst (Noële Ruitenberg en Magda van der Rijst) opdracht gaven de teksten te schrijven.
Toen ik maandag het boekje in handen kreeg, was mijn eerste reactie: jonge mensen in de bediening tussen de 16 en 25, willen die eigenlijk wel een boekje? Of zou de doelgroep nog iets ouder zijn? Exact wordt het niet aangegeven, ik houd het daarom maar op ‘rond de 20′. Ik dacht aan mijn zoon, die wel eens geholpen heeft bij wijnproeverijen, en vermoedde dat hij zo’n boekje onmiddellijk ongelezen in een hoek zou gooien… ’s Avonds heb ik de proef op de som genomen: ‘David, wat zou jij doen als je in een restaurant werkte, iets over wijn moest leren en je kreeg dit boekje in handen?’ Ik kreeg gelijk: het boekje zou linea recta onder zijn bed belanden.
Een tweede proef op de som nam ik met een collega, onderwijskundige en ontwikkelaar van diverse leermiddelen voor onder andere kappers. MBO-leerlingen dus, precies in de doelgroeprange van dit boekje. Zij vond het boekje modern vormgegeven en vol aardige ideeën. Misschien vooral vormgegeven voor meiden, maar wel grappig. Er ontbrak echter iets aan het geheel: een goed didactisch concept. De diverse onderdelen in het boekje zijn niet goed op elkaar afgestemd, aldus mijn collega. Sommige zaken hadden verder doorgetrokken moeten worden, niet alleen maar even aangestipt…
En mijn eigen mening? Ik vind het idee achter de publicatie erg goed. Het is inderdaad hard nodig om jonge mensen in de bediening meer kennis over wijn en inzicht in de benodigde verkooptechnieken bij te brengen. Als moeder van ‘middelbare’ leeftijd spreekt de vormgeving me best aan, en het taalgebruik lijkt me afgestemd op de doelgroep. De wijnweetjes zijn ter zake doende en nuttig, de afstreeplijstjes in mijn ogen handig en verstandig. Maar ergens knaagt het toch. Er had misschien helemaal geen boekje moeten zijn; de inhoud had gepresenteerd kunnen worden via digitale technologiën, op de mobieltjes van de doelgroep bijvoorbeeld. Of misschien moet er wel een begeleidende website bij, met games. Want leest de bedoelde generatie nog een BOEK, als ze iets willen leren?
Mijn mening daarom: hulde voor het initiatief, maar jammer dat het niet iets verder is doorgevoerd en doordachter is uitgevoerd. Ik ben heel erg benieuwd of er over een paar jaar een effectmeting van het boekje plaats zal vinden! Pas dan kunnen we bepalen of mijn kritiek gezeur van een oudere jongere was, of misschien toch een beetje terecht.
Ruit & Rijst, Ik verkoop wijn in de horeca, Het Wijninstituut, Den Haag. Het boekje is te bestellen via www.weetvanwijn.nl/boek en kost € 8,95 exclusief verzend- en administratiekosten