Helaas, het wordt een event waar ik niet bij zal zijn vanmiddag. Meisje van Drinkblog wel, dus wil je foto’s van BN-ers aan de wijn, kijk dan later daar even. Maar onder het genot van een glaasje ‘qoole’ rosé tik ik dan nu maar dit blogje. Over wat voor event ik het heb? Ilja Gort presenteert vanmiddag in Amsterdam zijn nieuwe wijnlijn aan de pers. Maar zoals gezegd, het komt mij nu even niet uit om naar Amsterdam te reizen. Niet getreurd, mijn Albert Heijn verkocht de rosévariant al, dus die staat hier nu naast me.
Waar gaat het om? Zoals al vaker beschreven is, stijgen de alcoholpercentages van wijn de laatste jaren fors. Witte wijnen en rosé van 13 – 14% zijn geen uitzondering, rode wijn onder de 13% wordt een zeldzaamheid. Ilja Gort – bekend van La Tulipe – besloot samen met zijn wijnmaker mee te gaan in een ontwikkeling die nog maar schoorvoetend navolging vindt: het maken van wijn met een lager alcoholpercentage, slechts 8%. Wil je meer weten over de technieken hoe dat bereikt kan worden, kijk dan even hier. Meisje legt het prima uit.
En hoe smaakt die wijn met een laag alcoholpercentage dan? Eerlijk gezegd, niet slecht! Zeker voor het meer gedachteloze wegslobberwerk zal bijvoorbeeld de Qool rosé het uitstekend doen. Het lijkt mij een fles die je prima mee kunt nemen naar dat feestje waarvan je weet je er toch teveel alcohol gaat drinken. Trek jij lekker die laagalcoholische fles open en blijf je een stuk helderder. De wijn is niet te zoet en heeft een fris-zure ‘bite’. Misschien dat Meisje Ilja straks ook nog heeft weten te ontfutselen via welk proces hij de wijn heeft gemaakt; want daar zijn we natuurlijk best benieuwd naar.
Zodra ik de overige soorten, rood en wit, te pakken heb gekregen, zal ik ook daar over berichten. Tot nu toe was ik niet onder de indruk van laagalcoholische wijnen, maar deze nieuwe lijn van Ilja Gort maakt wat mij betreft een goede kans om dit soort wijnen bij een groter publiek bekend te maken.
Overigens blijkt Ilja naast de nieuwe Qool Wines nog een hele range aan andere labels geproduceerd te hebben. Hij heeft het afgelopen jaar niet stil gezeten. Voor ieder verkoopkanaal werd zelfs een ander etiket ontworpen: Burning Desire voor de Hema, Paradis voor C1000 en French Rebel voor de Aldi bijvoorbeeld.
Op al die etiketten staat de aanduiding French New World Wine. Wijnen uit Frankrijk, maar gemaakt met technieken die in de Nieuwe Wereld gebruikt worden. Als dat geen slimme marketing is…..
Naschrift: Helaas, de meningen gisteren op het feestje waren niet onverdeeld positief. Zie voor de mening van een aantal BN-ers inderdaad Drinkblog. Zij dronken zo te zien vooral de rode; zelf had ik de rosé in het glas, die later bij het eten inderdaad wel ging vervelen. De tijd zal leren wat het publiek gaat doen. Wij zullen er eens een proeverijtje mee organiseren!
Aldo zegt
Meisje van de Slijterij en ik zijn net terug van een spectaculaire landering van deze nieuwe wijn. Een kort verslag met videoreportage volgt morgen!
dick veerman zegt
Mariella, wat is nu precies het alcoholpercentage van deze wijn?
Mijn AH heeft ze nl. niet in huis terwijl ik razend benieuwd ben naar de smaak – die natuurlijk ook iets te maken heeft met het alcoholgehalte.
Heb je de indruk dat er behalve alcohol ook water (zoals de Bordelais al sinds jaar en dag doen met reverse osmosis) aan de wijn is onttrokken, zodat je een wat dikkere drank krijgt die het smaaktekort agv een hogere alc/water verhouding compenseert?
Mariëlla zegt
Dick, het alcoholpercentage is 8%.
Op de vraag over alcohol en water: de expert hier in huis heeft de indruk dat de 4% alcohol die je mist is vervangen voor water. Beiden proeven we meer water dan normaal; zelf vind ik dat nog net lekker, Nico niet meer. Ik wil best feesten met dat wijntje, Nico dus niet. De smaak is best goed, fris en fruitig.
Ik breng je wel een fles langs dit weekend 😉