Een uitstekend initiatief! Eigenlijk zouden modeshows van Viktor & Rolf voortaan gewoon begeleid moeten worden door Nederlandse wijn… toch? 😉
De top van de Italiaanse wijnproducenten heeft namelijk op de grote wijnbeurs Vinitaly aangekondigd te gaan samenwerken met bedrijven in de Italiaanse luxesector – denk mode, denk auto’s… Vooral de verkoop van Italiaanse wijn in Amerika en opkomende markten moet zo gestimuleerd gaan worden. Onder meer modehuis Versace gaat voortaan exclusief Italiaanse wijn schenken tijdens modeshows.
De Italiaanse wijnverkoop leverde in 2011 nog 12 miljard euro op, maar door de toenemende recessie en bezuinigingsmaatregelen in het land wordt de toekomst van de industrie afhankelijk van de verhoging van export. Tijdens bijvoorbeeld grote modeshows zullen er daarom voortaan alleen nog maar Italiaanse wijnen op de kaart staan. Door samen te werken met modelabels en andere makers van luxegoederen hopen Italiaanse wijnproducenten blijvend te kunnen concurreren met Frankrijk en landen als Australië, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika.
“‘Prada en brunello’ of ‘Ferrari en brunello’ klinkt lekker, helemaal voor buitenlandse consumenten die misschien het verschil niet weten tussen de verschillende soorten wijn,” aldus Cristina Mariani-May, CEO van wijnhuis Banfi, makers van top-Brunello.
Lees meer bij Reuters