Aan Dry January doe ik niet. Maar om alcoholvrije drankjes te verkennen, daar ben ik zeker voor in. Al jaren geleden proefde ik diverse alcoholvrije wijnen. Daar zat toen weinig drinkbaars bij, maar inmiddels is dat gelukkig aan het veranderen. Want alcoholvrij wordt een steeds belangrijker thema in de samenleving, om uiteenlopende redenen, en dus is er een markt voor. Onlangs werd zelfs een proeverij georganiseerd om een aantal recente alcoholvrije drankjes te testen. Een dertigtal wijnexperts proefden samen met wijnjournalist Esmee Langereis een reeks alcoholvrije en -arme wijnen en spirits. Helaas kon ik daar niet bij zijn, maar gelukkig kon ik thuis een aantal voorbeelden proeven. Tijdens het evenement werden o.a. wijnen en spirits geproefd van Kolonne Null, SinZero en Abstinence. En dat waren ook de producten die ik mocht proeven.
De wijnindustrie ervaart een toenemende vraag en een groeiend aantal retailers en importeurs biedt alcoholvrije opties aan, die vooralsnog meer in trek zijn bij vrouwen tussen de 20-40 jaar uit de Randstad. Vooral mousserende alcoholvrije wijnen zijn populair en ook de ready to drink opties en alcoholvrije aperitieven zijn trending, aldus Esmee Langereis. Dat de smaak van alcoholvrije (en arme) wijn nog wel eens wordt betwist, komt vooral omdat mensen het vergelijken met hun favoriete wijn met alcohol, aldus Esmee. Zij proefde voor Dry January in het NRC meer dan 50 alcoholvrije wijnen en spirits. Langereis: ‘Er zijn binnen alcoholvrij grote verschillen in kwaliteit, en vergeet ook niet je eigen smaakvoorkeuren. No/Low biedt een heel scala aan nieuwe smaken. Zodra je ziet hoe spannend dat is, gaat er een wereld voor je open.’
Kennismaking met Kolonne Null
Datzelfde ervoer ik thuis. Terwijl de alcoholvrije spirits me gestolen kunnen worden (dan liever een speciale frisdrank, zonder een vrij chemisch aandoende alcoholvrije spirit erin om een ‘moctail’ te maken), vond ik de wijnen al veel beter te drinken. Een van de geproefde wijnen sprong er voor mij namelijk met kop en schouders bovenuit: de mousserende Cuvée Blanc van Kolonne Null. Deze Duitse producent staat naar eigen zeggen voor kwaliteit, plezier en stijl. De makers leveren een verscheidenheid aan niet-alcoholische wijnen en sprankelende variaties, die zijn ontwikkeld en geproduceerd samen met bekroonde internationale familiewijngaarden.
Ik schonk mijzelf deze Cuvée Blanc in tijdens het koken, voor mij een van de fijnste momenten om van een glas wijn te genieten. Wegens migraine kan dat echter lang niet altijd. Ik heb mij na dat eerste glas daarom heilig voorgenomen van deze Kolonne Null meer te gaan inslaan, voor die momenten dat alcohol drinken niet wenselijk is. Van dit glas kon ik serieus genieten: heerlijk frisse aroma’s, niet te zuur in de mond (wat met de andere wijnen, van SinZero, een Chileense producent, wel het geval was) en een mooie mousse. Eerlijk gezegd: in dit glas mousserende wijn miste ik voor het eerst de alcohol helemaal niet!
Naar aanleiding van de proeverij verspreidde importeur van Kolonne Null, Delta Wines, een persbericht, met informatie over de markt van alcoholvrije wijnen.
Onderzoek: cijfers en trends
Eind 2022 werd door zowel Delta Wines als Pitch PR een survey gehouden onder 152 professionals waaronder retailers, importeurs en sommeliers/horecapersoneel omtrent de plaats van alcoholvrije dranken in hun assortiment. Dat alcoholvrij niet meer weg te denken is uit de huidige maatschappij werd hier weer bevestigd. Zo’n 65% van alle respondenten heeft alcoholvrije opties in zijn assortiment. Meer dan de helft van de respondenten (54%) merkt een duidelijke toename in de vraag naar alcoholvrije opties. Volgens Wim Boekema, oprichter van de alcoholvrije slijterij Nix & Nix, is dit nog maar het begin. “Alcoholvrij begint zijn plek in de maatschappij duidelijk in te nemen. In onze slijterijen en via onze website zien we dat steeds meer mensen op zoek zijn naar lekkere alcoholvrije dranken.”
Een toename in kwaliteit van alcoholvrije wijnen is wel degelijk te merken onder professionals. De survey van Pitch PR, voornamelijk gefocust op alcoholvrije wijn, wees uit dat een belangrijk deel van de correspondenten een toename ziet in de kwaliteit van alcoholvrije wijnen (45%).
“We zien een flinke groei in de alcoholvrij markt en de vraag ernaar neemt steeds meer toe. Waar het in de beginfase een bijproduct was van wijnmakers, zijn er nu steeds meer producenten die zich volledig richten op alcoholvrij en dit zien we duidelijk terug in de kwaliteit.” gaf Dennis Suikerbuik, commercieel directeur van Delta Wines, aan. De stijgende kwaliteit kan in de toekomst meer retailers en importeurs beïnvloeden om alcoholvrije wijnen te verkopen.
Wat betreft de doelgroep die alcoholvrije wijn kopen, overwegend vrouwen, waren bijna alle respondenten het eens. De leeftijdscategorie voor alcoholvrije wijnen ligt volgens de professionals voornamelijk tussen de 20-40 jaar. Ook werd de Randstad als meest belangrijke markt genoemd, evenals grote steden.
Daarnaast kwam er uit beide survey-onderzoeken naar voren dat naast alcoholvrij bier, dat in voorgaande jaren al een succes is gebleken, alcoholvrije mousserende witte wijn steeds meer gewaardeerd wordt onder klanten. Er valt veel te winnen als hierop wordt ingespeeld. Andere trends die Esmee noemde tijdens de sessie zijn alcoholvrij als aperitief, ready to drink, alcoholvrije dranken met bepaalde gezondheidsvoordelen en de opkomst van alcoholvrije fysieke winkels en bars.
Volgens de respondenten is het belangrijkste punt dat er zo veel mogelijk aandacht uitgaat naar de smaak. Complexiteit en rijkheid in wijn ontstaan onder andere door het fermentatieproces maar door de alcohol vervolgens te onttrekken verdwijnt hier een deel van. Het vinden van complexiteit in alcoholvrije wijn blijft hierdoor een uitdaging volgens professionals. Wellicht kan het zoeken van een ander type complexiteit en een nieuwe manier van beoordelen nieuwe kansen bieden.
Er is van alles gaande in de steeds belangrijker wordende categorie maar nog geen duidelijke nummer een. Dit biedt vele kansen binnen de drankenbranche volgens Mickel ter Hoeven, de oprichter van Alcoholvrijshop.nl: “Alcoholvrij is net als verduurzaming van de samenleving. Er zijn veel initiatieven en ontwikkelingen maar een echte koploper is er nog niet.”
Kolonne Null als koploper
Nou, wat mij betreft komt Kolonne Null een aardig eind in de richting! Ik ga de andere wijnen van hen snel verkennen. Je kunt Kolonne Null alcoholvrije wijnen online kopen bij Nix en Nix.