Gisteravond is, aansluitend aan de eerste Gastronomie-beursdag in de Jaarbeurs Utrecht, de website www.wine-bars.nl gelanceerd. Journalisten en wijnbar-ondernemers kwamen bij wijncafé Lefebvre samen om de introductie van dit nieuwe platform bij te wonen. Deze gloednieuwe website biedt een overzichtelijke verzameling van wijnbarren in Nederland.
Wijnbarren zijn een populaire groeiende formule in de Nederlandse horeca. Waar een goede wijnbar aan moet voldoen is echter nergens exact geformuleerd. Je zou kunnen zeggen: “Een horeca bedrijf met veel aandacht voor wijnen per glas die de mogelijkheid maar niet de verplichting biedt om hier iets bij te eten”. Er zijn met deze omschrijving in Nederland ongeveer 40 tot 50 wijnbarren, hoewel niet iedere ondernemer zijn bedrijf zo profileert. Overigens stijgt dit aantal jaarlijks met ongeveer vijf nieuwe adressen door het hele land.
Wijnbarren worden in Nederland bezocht door een vaste doelgroep, mensen die op zoek zijn naar kwaliteit, gezelligheid en ervoor open staan om nieuwe wijnen te ontdekken. Vooralsnog werden wijnbarren niet als zodanig geprofileerd op internet en bestond er nog geen overkoepelend (vrijblijvend) samenwerkingsverband. Met behulp van de website www.wine-bars.nl kunnen bezoekers die ‘fan’ zijn van een dergelijk concept gemakkelijk een wijnbar vinden wanneer ze bijvoorbeeld een avond of weekend in een andere stad zijn.
De website heeft voor zowel de zoekende wijnconsument als de exploitanten een vriendelijk karakter. Het is geen kortings- of reserveringsite, er zijn geen afnameverplichtingen en bezoekers komen gemakkelijk terecht op de eigen websites van de deelnemende wijnbarren.
De lancering vond plaats in bijzijn van Sabine Fehrmann en Karyn Murray van New Zealand Winegrowers, die dit initiatief van harte ondersteunen. Na een korte introductie en sneak preview van de website werden onder leiding van wijnschrijver Cuno van ’t Hoff diverse bijzondere wijnen uit New Zealand geproefd.
