Interloire, de overkoepelende organisatie van de Loire wijnen, heeft in 2012 de driejarige campagne Loire, een kistje vol juwelen gelanceerd ter promotie van de wijnstreek en zijn wijnen. Net als vorig jaar vinden er deze zomer specifieke activiteiten plaats rond de appellations Muscadet, Touraine Sauvignon en Rosé d’Anjou.
Met de campagne, voornamelijk gericht op professionals, wil Interloire de kwaliteitsontwikkeling laten zien en het potentieel sterke imago van de wijnstreek met een representatief aanbod van 48 AOC’s. Wijnen die uitermate goed aansluiten bij de huidige trends: toegankelijke bubbels, frisse rode wijnen, de ideale vis- en oesterwijnen, verrassende Sauvignon Blancs en bijzondere dessertwijnen.
Een van de activiteiten is de lancering van een nieuwe website voor het wijnvak: www.loire-wijnen.nl. Daarnaast zal een selectie van ambassadeurwijnen plaatsvinden en worden diverse proeverijen en workshops georganiseerd, onder andere op de vakbeurs van Proefschrift, het Nederlands Wine & Food Festival, dat op 3 juni 2013 plaatsvindt in Amsterdam.
De nieuwe website www.loire-wijnen.nl, een platform is gericht op de Nederlandse wijnhandel, biedt onder andere informatie over de wijnstreek, de belangrijkste cijfers en een overzichtelijke plattegrond van het wijngebied. Tevens ieder jaar een nieuwe selectie Loire-wijnen, zorgvuldig samengesteld door een vakkundige Nederlandse jury.
Aandacht op de website is er onder andere voor de Muscadet. Deze wijn is weer helemaal terug; dankzij de nieuwe generatie wijnmakers hebben de wijnen hun elan teruggevonden met een opvallend betere kwaliteit en een vernieuwde stijl. Muscadet is fruitiger en toegankelijker geworden. Nederlandse wijnjournalisten zien Muscadet inmiddels als dé wijn bij uitstek voor oesters of andere schaal- en schelpdieren, maar zeker ook als een ideale aperitiefwijn.