Trends in het verleden vormen de geschiedenis van nu. En het bijzondere is dat die historische trends zich ook af en toe weer lijken te herhalen. Honderd jaar geleden, aan het begin van de 20ste eeuw, vond er een forse stijging plaats in de consumptie van zoete wijnen, onder andere uit Spanje en van het Griekse eiland Samos. Het ging daarbij vooral om wijnen gemaakt van muskaatdruiven (muscat), een druivenras dat in diverse varianten veelvuldig voorkomt in heel Europa. (Denk aan moscato d’asti, de zoete wijnen van de Languedoc etc..). Nu, aan het begin van de 21ste eeuw, blijken diezelfde zoete wijnen opnieuw een hausse door te maken. Tenminste, in de VS.
Twee bronnen uit de Verenigde Staten meldden afgelopen week de gigantische stijging van de verkoop van zoete rode wijnen en muscat in de laatste maand van 2011. In de vier weken die eindigden op 7 januari 2012 groeide de verkoop van zoete rode wijnen met 154 procent. De verkoop van muskaatwijnen groeide met bijna 55% in dezelfde periode. De trend was in de maanden daarvoor al ingezet. Beste verkochte wijnen zijn nog altijd van chardonnay en pinot grigio in Californië, maar op de derde plaats volgt nu muscat (vooral muscat d’Alexandria). Vooral het lichte fizzy karakter, de zoetheid en het lage alcoholpercentage van het type moscato d’asti spreken een jonge doelgroep aan. Daar komt nog bij dat bekende rappers en DJ’s de wijn regelmatig in hun liedjes vermelden: Drake, DJ Khaled, Kanye West en Lil’ Kim bijvoorbeeld. Gemixt met mineraalwater is muscat verder een populair clubdrankje geworden.
De hausse gaat zo ver dat in de San Joaquin Valley in Californië muskaatstokken als een gek worden aangeplant. Totdat deze stokken vrucht dragen en er wijn van gemaakt kan worden, wordt over heel de wereld muscat aangekocht. Het Australische merk Yellow Tail, heel populair in de VS, heeft in april 2011 speciaal voor de Amerikanen al een muscat op de markt gebracht.
Het ‘gewone’ volk
Ook 100 jaar geleden waren de zoete wijnen, bijvoorbeeld de muskaatwijnen van Samos, voor een nieuw publiek bestemd. Een publiek dat nog niet zo gewend was aan wijn: het ‘gewone’ volk, dat in de eerste decennia van de twintigste eeuw mondjesmaat wijn was gaan drinken. Al in 1903 is in het Utrechtse Gemeenteverslag bij de behandeling van de stand van de wijnhandel te lezen: ‘Men is overigens van oordeel, dat de goedkope zuidwijnen [= zoete wijnen uit Spanje en Griekenland, mb] voor een deel in publieke lokalen langzamerhand meer in de plaats treden van jenever.’
En een Amsterdamse wijnhandelaar schreef in 1934: ‘Reeds voor den grooten wereldoorlog begon zich hier in Holland de verkoop van zoete wijnen te ontwikkelen. De afzet van Samoswijn, Spaansche en Grieksche Mistella, zoete Tarragona Portwijnen enz. werd van meer belang. Na den oorlog is deze tot groote ontwikkeling gekomen en de import van bovengenoemde zoete wijnen welke in hoofdzaak geconsumeerd worden door de arbeidersklasse en den kleinen middenstand heeft in menig jaar den import der Bordeauxwijnen, Bourgognewijnen en Rijn- en Moezelwijnen overtroffen.’
En nu maar afwachten of de trend overwaait naar Europa en Nederland.
Lees meer over de muskaatwijntrend op Wines & Vines en Winebusiness.com
Foto afkomstig van French Revolution