Na de uitstekende oogst van 2011 is de Oostenrijkse Wine Marketing Board (AWMB) een wereldwijde campagne begonnen getiteld Cool Wines by the Glass. Een nieuwe brochure met dezelfde naam vertelt over de diversiteit van de frisse Oostenrijkse wijnen. De campagne wil vooral distributeurs ondersteunen in het promoten van Oostenrijkse wijnen per glas .
Oostenrijkse wijnen zijn ‘cool’ in meerdere opzichten, aldus de AWMB. Enerzijds is er de jonge en dynamische Oostenrijkse wijnscène, anderzijds blinken de Oostenrijk ‘cool climate’- wijnen uit in hun unieke ‘koele’ frisheid. Nergens ter wereld zijn grote wijnen zo verfrissend als hier.
Deze kenmerken worden toegelicht in de nieuwe AWMB-campagne, die de ‘by the glass’-verkoop moet bevorderen van Oostenrijkse wijnen; van Grüner Veltliner tot de elegante rode wijnen. Net op tijd voor ProWein (a.s. zondag, maandag en dinsdag in Düsseldorf) is een gloednieuwe brochure uitgebracht in het Duits en het Engels. Edities in verschillende andere talen, van Nederlands tot Chinees, zijn te verwachten in de nabije toekomst.
Goede oogst 2011
Na de lage opbrengst in de jaren 2009 en 2010 heeft Oostenrijk zijn voorraadkelders met de uitstekende oogst van 2011 gevuld; een stijging van de export wordt verwacht. In het afgelopen jaar kon een recordomzet van € 126 miljoen euro worden bereikt, maar op de Duitse markt was er een omzetdaling, voornamelijk als gevolg van het verlies aan marktaandeel in de lagere prijsklassen. In ruil daarvoor kwam de gemiddelde prijs van de Oostenrijkse export naar Duitsland voor het eerst op meer dan € 2 per liter. De totale gemiddelde prijs van de Oostenrijkse wijnexport is € 2,71 per liter.
AWMB-directeur Willi Klinger is optimistisch over de toekomst: “We zijn blij met een oogst van 2,8 miljoen hectoliter, omdat de kwaliteit van zowel de witte als de rode wijnen uitstekend is. Ondanks alle pessimistische voorspellingen zal Oostenrijkse wijn met trots terugkomen op de Duitse markt. Internationaal verwachten we een aanzienlijke stijging van gebottelde wijnen, zowel in de populaire als in de hogere prijssegmenten. Het absoluut laagste prijssegment zullen we moeten afstaan aan andere landen.”
[Persbericht]