Kennis van wijnen is voor een wijndocent onmisbaar. Minstens even belangrijk zijn didactische vaardigheden om kennis en passie over te kunnen brengen en de cursist te enthousiasmeren en te boeien. Het Wijninstituut heeft vanuit de eigen praktijk twee opleidingstrajecten ontwikkeld om de didactische vaardigheden van de wijndocent een impuls te geven. Een goede aanpak is nu mogelijk omdat een SWEN Register voor Wijndocenten wordt ingericht, waarvoor een examen gehaald moet worden. Dit register zal een onderscheid in kwaliteit tussen docenten mogelijk maken.
Het vrije en reguliere wijnonderwijs heeft de afgelopen 10 jaar een grote vlucht genomen. Zowel vakman als consument wil meer van het complexe product wijn en de wijnwereld weten en heeft daar begeleiding bij nodig. Meer weten betekent gemakkelijker kiezen in winkel en restaurant en meer genieten van het product.
“Vanaf de start van Het Wijninstituut (1997) zijn wij er van overtuigd geweest dat de didactische vaardigheden van de wijndocent veel aan de kwaliteit van de cursus kunnen bijdragen” aldus André Sauerbier, directeur van Het Wijninstituut. De wijndocenten op reguliere scholen hebben een didactische aantekening en als het goed is wordt de (didactische) kennis bijgehouden. In het vrije onderwijs ligt dit anders, een didactische aantekening is daar niet vereist. Volgens velen is er wildgroei van docenten die wijnkennis en didactische vaardigheden ontberen.
De 15 wijndocenten van het Wijninstituut zijn (Register)Vinoloog, en indien de docent “bijblijft” zit het met de wijnkennis wel goed. Daarnaast selecteert het Wijninstituut streng op communicatieve en didactische vaardigheden. Drie jaar geleden is Het Wijninstituut ook gestart met het geven van didactische workshops om de docenten in hun didactische vaardigheden te ondersteunen. Op deze wijze is het kwalitatieve niveau van de lessen van Het Wijninstituut verder gestegen.
De didactische workshops hadden direct effect. André Sauerbier: “We merkten dat het bewust omgaan met didactiek het rendement van lessen verhoogde. Meer nog, de “fun” en kwaliteit van de les verhoogden. We merken ook dat een lerarenopleiding niet zomaar naar de wijnwereld vertaald kon worden. “Wijn” kent zijn eigen didactiek, zijn eigen structuur en werkvormen.” Een extra uitdaging naast het product en het proeven, is dat in veel van de cursussen deelnemers uit verschillende doelgroepen bij elkaar zitten: liefhebbers naast vakmensen uit horeca en wijnhandel. Met het oprichten van een Register van Wijndocenten door het Productschap Wijn en De Wijnacademie kan ook een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen enerzijds kundige en ervaren docenten en anderzijds begeleiders van proeverijen en thema-avonden.
Vanuit de goede ervaringen met de didactische workshops en het ontstaan van het Register van Wijndocenten heeft Het Wijninstituut het initiatief genomen om twee opleidingstrajecten op te zetten : “Didactiek voor ervaren docenten” en een “Jaaropleiding voor wijndocenten”. Voor ervaren docenten zijn er didactische workshops, die het lesrendement van de ervaren docent moeten verhogen. Een betere structuur, afwisselende lessen, beter contact en interactie met de groepen, moet de kwaliteit van de les verbeteren.
De Jaaropleiding is een unieke opleiding voor de beginnende of nog onervaren wijndocent. Deze opleiding laat alle facetten van het vak zien en neemt de aankomend wijndocent mee op zijn/haar eerste stappen. In het jaar worden ook vier didactische workshops gevolgd. Daarnaast worden 6-8 lessen gevolgd van “Wijnvignet” tot “Werken met Wijn”. Deze lessen worden geëvalueerd met mentor en didactische coach. Aan het eind van de opleiding is een eigen les gepland, bij een “zeer goed” resultaat. Totaal omvat deze opleiding meer dan twintig dagdelen.
Deze opleiding zorgt voor een goede en begeleide start in de wijncursuswereld. André Sauerbier: “Natuurlijk praten we naast inhoudelijke en didactische onderwerpen ook over de heel belangrijke organisatorische en marketingaspecten. Na deze opleiding kan een docent geheel zelfstandig wijncursussen verzorgen en moet men het examen voor SWEN Register Wijndocent kunnen halen.”.
Vragen, inlichtingen en inschrijving : André Sauerbier/Het Wijninstituut
M : 06-45010718
#wijndocentenopleiding (Twitterdiscussie)
Linkedin Groepen: Het Wijninstituut en Wineeducators Worldwide
[persbericht]
op een historische locatie. U kunt er gaan genieten van veelzijdige tentoonstellingen, de vaste collecties, de gebouwen uit de 18e tot 21e-eeuw, de historische tuin, de museumwinkel en het culinaire restaurant. Van kloosterhof tot provinciehuis, van stadspaleis tot architectonisch pareltje: het nieuwe Museumkwartier wordt dé locatie waar historie en eigentijdse cultuur samenkomen.
Het Museumkwartier wordt verbonden door een ‘kloostergang’ rond de prachtige binnentuin. Hier komen oud- en nieuwbouw samen, en ontstaat een nieuw stuk binnenstad, een groene oase in de drukke stad. Het ontwerp van het Museumkwartier is van Henket & partners architecten. Dit bureau is in Nederland bekend door vele succesvolle renovaties en uitbreidingen van bestaande musea.
Opdrachtgevers voor de bouw zijn de provincie Noord-Brabant en de gemeente ’s-Hertogenbosch. Gebruikers zijn het Noordbrabants Museum en het SM’s – Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch. Daarnaast vestigen Erfgoed Brabant en het Provinciaal Depot Bodemvondsten zich in het Museumkwartier.