Het nieuwtje is al wat ouder, en is niet opgenomen op de Nederlandse website van het Duitse Wijninstituut. In het kader van de discussie die ik een week of twee geleden op By the Grape.com aanzwengelde, over interactie tussen wijnliefhebbers onderling en ook over wijnliefhebbers en wijnproducenten, wil ik het hier toch nog graag even noemen.
In Duitsland is namelijk een verkiezing tot Beste Producentenwebsite van het Jaar gehouden. 113 wijngoederen of coöperaties deden mee. De jury koos uiteindelijk Weingut Schätzel uit Rheinhessen als winnaar van de prijs voor Beste Winzer-Website 2010. Ook het publiek – de bezoekers van de site van het Deutsche Weininstitut – kon een winnaar uitroepen. Dat werd Weingut Hensel uit de Pfalz.
In haar toespraak benadrukte Monika Reute van het DWI het belang van een website voor een wijnproducent: ‘Internet is het belangrijkste informatiemedium van onze tijd. Mensen op zoek naar informatie krijgen een eerste indruk van een bedrijf tegenwoordig online. Met onze website-wedstrijd willen we de aandacht van wijnliefhebbers vestigen op goede, voorbeeldige websites. Tegelijkertijd wil de wedstrijd de wijnwereld handreikingen geven voor het inrichten van een moderne website.’
De jury bestond uit 12 mensen, met vertegenwoordigers uit onder andere het wijnvak, de marketingwereld en internetspecialisten. Juryvoorzitter Prof. Dr. Helge Klaus Rieder, verbonden aan de Fachhochschule Trier, was onder de indruk van het niveau van de inzendingen. “De laatste jaren zijn veel website van wijnproducenten zowel inhoudelijk als qua vormgeving vernieuwd; daardoor zijn sommigen zeer professioneel geworden.”
Over de winnaar werd opgemerkt: “De internetaanwezigheid van Weingut Schätzel maakt een geïntegreerd en levendig bestanddeel uit van het bedrijf. Ze valt op door een helder en toegankelijke vormgeving en een begrijpelijke navigatie, zodat ook onervaren internetgebruikers zich er onmiddellijk thuis voelen.”
Het hele bericht over de verkiezing tot beste Winzer Website is hier te lezen, met links naar de diverse laudaties.
Slechts 113 Duitse wijnproducenten met een website, die meedongen naar de prijs van Beste Website. Het geeft te denken …