Tja, soms moet een mens zijn of haar mening herzien! Nog slechts enige weken geleden mengde ik mij in een Facebook-discussie over de vermoedelijke plaats van de komende European Wine Bloggers Conference. De wildste mogelijkheden werden geroepen, van Ulan-Bator tot Siberië. Meer realistisch waren Frankrijk o f Kroatië. Zelf hield ik het op Duitsland, met de volgende redenering: Spanje, Portugal, Oostenrijk en Italië zijn al aan de beurt geweest. Logische keus zou één van de andere bekende wijnlanden zijn, Frankrijk dus, of Duitsland. Maar in Frankrijk hebben de wijnboeren en –organisaties over het algemeen niet zo’n kaas gegeten van marketing. Om dan een EWBC naar je land uit te nodigen, dat leek me een te gewaagde conclusie….
Dus: Duitsland was mijn gokje. Aanstaande maandag zullen we het weten, dan wordt de locatie en data aangekondigd op Facebook!
Apéro Vintage de Bordeaux
Maar inmiddels twijfel ik toch of het wel Duitsland zal worden. Want in Frankrijk zijn ze helemaal niet zo slecht in marketing als ik wel dacht. En daar heb ik deze week twee voorbeelden van meegemaakt. Woensdagavond woonde ik een Apéro Vintage de Bordeaux bij, bij Brasserie Witteveen in Amsterdam. Een ontzettend geslaagd initiatief van de verenigde wijnbouwers van Bordeaux om het publiek te bereiken. Ik wijd er komende week nog een apart verslagje aan.
Kijk alvast op Facebook voor wat sfeerimpressies.
Vinisud
En daarnaast heeft de grote beurs Vinisud, die jaarlijks in Montpellier gehouden wordt, inmiddels een digitale aanwezigheid gekregen in de vorm van een blog, waarin ze blogposts van een groot aantal bloggers bundelen. (Ook ik doe mee.) Vinisud heeft daartoe marketingbureau SoWine aangetrokken om dat van de grond te krijgen.
Bovendien zullen bloggers een centrale plaats op de beursvloer krijgen tijdens de komende beurs (20-22 februari 2012). Er komt een Paviljoen 2.0, waarin workshops en presentaties gehouden worden rondom de interactie tussen wijn en het internet. Andere beurzen als de London International Wine Fair gingen Vinisud al voor, overigens. Het hele persbericht over Vinisud is te lezen op Wijn.blog.
Dit soort uitstekende initiatieven geeft hoop voor de Franse wijnmarketing. En misschien dus toch een EWBC in Frankrijk? Je weet het maar nooit…