Het was geen opzet, maar ik ben er gisteren mooi ingetuind. Gezellig zat ik om de tafel bij familie, spelletje Elfenland spelen met neefje, tante en oma. Een glaasje Champagne wordt ingeschonken, een toastje met paling aangereikt. Proost allemaal, op het nieuwe jaar…..
Na enige minuten, als ik al diverse slokjes champagne goedkeurend naar binnen heb gewerkt, vraagt echtgenoot hoe ik de champagne vindt. Vanuit mijn ooghoeken zie ik een ander familielid grijnzen….. Nou, zeg, ik, prima eigenlijk wel, laat me de fles eens zien? Ik proef nog eens aandachtiger, ruik lichte tonen van toast, beoordeel de mousse als prettig en niet te agressief en oordeel dat het een vrij neutrale, correct gemaakte wijn is, herkenbaar champagne. De afdronk is wat kort en heeft een bittertje, vooral van de gisttonen. Maar zo bij het bordspel: een prima glas. Een echte categorie 2: blij als ik dit op een feestje krijg, maar verder niet zo veel bij nadenken.
Op de fles tref ik geen ‘verdachte’ informatie aan: Comte de Brismand, Brut Reserve. De kleine lettertjes melden een wijn van een groot wijnhuis, Vranken in Reims, en ook de code NM, voor négociant-manipulant, met cijfercode duidt daarop. NM staat traditioneel voor een handelaar die druiven inkoopt en daar wijn van maakt. Wijngaardbezit behoort niet standaard tot de kenmerken, al zijn er tegenwoordig allerlei ‘mengvormen’ tussen de NM en de andere traditionele beroepsgroep in de Champagne, de druiventeler. Het achteretiket meldt in het Frans dat voor deze champagne ’trois cépages Champenois’ zijn gebruikt – chardonnay, pinot noir en pinot meunier dus, ‘waardoor deze wijn een product van grote finesse’ wordt. Hmm, een wat simpele stelling, maar ach, simpel zijn achteretiketten wel vaker. En dan grijnst de familie nog verder, want de ‘vinoloog in opleiding’ heeft nu toch maar mooi een champagne van de Lidl goedgekeurd! Gelukkig is mijn familie niet heel malicieus en wordt het er niet verder ingewreven. Maar gelachen is er wel.
Voor € 12,99 zullen er heel wat flessen Comte de Brismand langs de kassa’s zijn gegaan vorig jaar, en ik vermoed dat het merendeel van de drinkers een glas best heeft kunnen waarderen. In een Belgische test kwam de wijn er ook niet slecht vanaf, en de Weinman van de Duitse zender SWR vond deze champagne beter dan een andere geteste versie van de Aldi. Helaas was de Comte de Brismand niet meegenomen in de recente Consumentenbondtest van bubbelwijnen (decembernummer Consumentenbond).
Is hiermee nu bewezen dat een champagne ook goedkoop kan zijn (even los van het feit of deze champagne nu ook ‘goed’ is)? Ik vrees toch van niet. Eerder vertelde ik al dat de basisprijs van een kilo druiven in de Champagne hoog ligt: voor Grand Cru-druiven moest in 2007 zes euro voor een kilo betaald worden. Voor één fles is 1,2-1,4 kilo druiven nodig; de Nederlandse accijns ligt op € 1,51 voor champagne; een fles, kurk, muselet (metalen korfje), etiket, transport e.d. kosten ook niet niets. Tel dit allemaal op en je komt rond de tien euro (als het niet meer is) voor alleen al de fles en de inhoud. Nu zullen er voor deze wijn waarschijnlijk geen grand cru-druiven gebruikt zijn, maar het geeft wel het prijsniveau aan. Arbeidsloon van wijnmakers, winst voor wijnhuis, tussenhandel en winkelier is er dan nog niet eens bij geteld.
Ik heb mij dan ook laten vertellen dat discounters als de Lidl en de Aldi dit soort flessen alleen maar onder de inkoopprijs kunnen verkopen! Zij doen dit om met dergelijke producten mensen te lokken die vervolgens ook producten komen kopen waar wel winst op gemaakt wordt, zoals computers. In werkelijkheid zal deze lijn champagne waarschijnlijk toch iets meer gekost hebben.
Het bedrijf Vranken-Pommery Monopole blijkt volgens de eigen website nummer 2 in de ranglijst van grote champagnehuizen. Op 1 staat Moët-Hennesy – LVMH, op 3 en 4 BCC en Laurent Perrier. In mijn vinologenlesboek zijn de nummers 2 en 3 omgedraaid, maar een kniesoor die daar op let. De voorzitter van de Vranken-groep stelt in zijn voorwoord: Today, the main role played by Vranken-Pommery Monopole is to anticipate, create and even invent new modes of consumption, in order to seduce even more people profoundly. Oftewel: meer mensen moeten aan de champagne en die mensen moeten bereikt worden via allerhande distributiekanalen, waarbij in dit geval ook de Lidl hoort.
Eerlijk gezegd vind ik het zo slecht nog niet. Als meer mensen in 2007 champagne leerden waarderen via kwalitatief correcte producten als deze Comte de Brismand, kopen ze in 2008 misschien een champagne van wat hoger op de ladder, en komen ze uiteindelijk uit bij de betere flessen. Als dit het doel is van Vranken (afgezien van geld verdienen natuurlijk), kan ik er weinig op tegen hebben. Dan drink ik nog wel eens een champagne van de Lidl op een feestje. Maar dan koop ik volgend jaar wel zelf weer een spannender fles!
Robèrt zegt
Hoe herkenbaar…..
Zodra “men” doorheeft dat je iets van wijn afweet komt “men” aanzetten met goedkope dingen in de hoop dat je het wat vindt…:-)
Ik probeer het zoveel mogelijk te verbergen.
Mariëlla zegt
In dit geval was het echt geen opzet, Robèrt, daar ben ik zeker van. En het is best wel leuk om er zo in te ‘stinken’. Het leert je een heleboel, zeker bescheidenheid! Er is zo heerlijk veel te discussiëren over wijn, dat blijkt maar weer.
Chalias zegt
Het is helemaal geen schande om een wijn die achteraf goedkoper bleek te zijn dan je verwachtte lekker te vinden. Vorig jaar heb ik bij Lidl een voorraadje champagne gekocht omdat een wijnjournalist schreef dat de kwaliteit uitstekend was. Dat klopte ook wel maar niet altijd. In elke doos bleken behoorlijke kwaliteitsverschillen te zitten. Dat heb ik wel meer gemerkt als je qua naam een kwaliteitswijn kocht die niet correspondeerde met de prijs. Dat blijkt het geval te zijn bij de sancerre bij de Makro. Bij de goedkoopste variant daarvan blijken de kwaliteit van de diverse flessen uiteen te lopen.
Hoe dat nu mogelijk is snap ik niet.
Overigens heb ik dit jaar met de feestdagen voor de cremants gekozen. Die vind ik doorgaans toch lekkerder dan de gemiddelde supermarkt champagne.
Vinama zegt
In de Belgische test kwam de de Veuve Durand Brut Réserve van de Aldi er nog beter uit dan de Comte de Brismand Brut Reserve (in België verkocht bij de Lidl ).
Groet,
Mariëlla zegt
Vinama, zegt die test waar jij op doelt ook iets over Jacob’s Creek Sparkling? Ik ben nog steeds heel benieuwd waarom het Belgische bezoek op Wijnkronieken onlangs zo hoog was.
Chalias zegt
Als ik voor mijn beurt mag spreken dan vermoed ik toch dat die vele Belgische bezoekers nep is. Bij Delhaize staat namelijk de Jacob’s creek sparkling al jaren naast de heerlijkste cremants. Voor verre weg de meeste Belgen is dan de keuze niet moeilijk.
De Jacob’s creek is wel lekker, alleen de rosé trouwens, als je geen andere keuze hebt zoals veelal in Nederland.