Vandaag bij de post: deze stijlvolle doos met twee flessen wijn. Rosemount, het Australische wijnhuis dat sinds 2005 onderdeel is van de Fosters Group, heeft een restyling ondergaan, en dat zal de hele wereld weten. Het werd een aantal dagen geleden al gemeld bij Perswijn, maar inmiddels worden blijkbaar ook de hulptroepen benaderd. Iedereen zal weten dat Rosemount helder heeft hoe ze wijnen moeten verkopen.
De restyling bestaat voornamelijk uit de strakke ruitvormige etiketten, over de hele wereld direct herkenbaar als zijnde afkomstig van Rosemount, geplakt op flessen met een ruitvormige onderkant, uiteraard afgesloten met een schroefdop. Deze werden mij gepresenteerd in een fraaie kartonnen doos met uitgebreid persmateriaal, waaronder een cd met de prachtigste foto’s (komen altijd van pas…). Volgens de meegestuurde ‘factsheets’ zijn ook de productlijnen aangepast: er zijn er zes, waarvan er vijf verkrijgbaar zijn in Nederland. Daarvan is er slechts één gericht op de consument: de serie Diamond Cellars is te koop bij Albert Heijn en kost € 4,99 per fles. Daarboven zitten drie duurdere lijnen voor de horeca en daaronder één goedkopere lijn, ook voor de horeca (waarschijnlijk een huiswijnlijn).
Nu vind ik marketing over het algemeen ‘lucht verkopen’, maar ik moet zeggen dat ik van deze campagne toch wel onder de indruk ben. Je krijgt een hoeveelheid bombarie afgewisseld met feiten over je heen gestort waar je ongewild toch door wordt beïnvloed. Zie hier, ik blog er zelfs over vandaag…. Maar zo’n marketingcampagne zegt natuurlijk nog helemaal niets over de wijnen. Wel weet ik dat we in het verleden de wijnen van Rosemount zeker konden waarderen. We zullen dus met veel genoegen binnenkort deze proefflessen openen, om ze ook op dat vlak eens rustig en kritisch te beoordelen.
maarten zegt
Waw, dat ziet er mooi uit!