Marianna Markantoni, student aan de Universiteit van Wageningen, won onlangs de ScriptiePrijs Wijn 2007 met haar scriptie Group Initiatives and Individual Winegrowers in the Netherlands. Deze scriptie omvat een gedegen onderzoek naar de ontwikkelingen in de Nederlandse wijnbouw en geeft een goed overzicht van de huidige status van wijnbouw in Nederland. ‘Het is een uniek werkstuk waarmee als je als startende wijnbouwer in Nederland heel goed aan de slag kunt. De scriptie las als een jongensboek’, aldus de jury. De scriptie is te downloaden via de website van het Wijninformatiecentrum, waar ook de scripties van de andere genomineerden te vinden zijn.
Opvallend is dat nog een scriptie de Nederlandse wijnbouw tot onderwerp heeft. Joeri Bakker, student Cultuur, organisatie en management aan de VU, schreef een leesbaar verhaal over Nederlandse wijn, serieus of voor de gein. Een interpretatieve studie naar de beroepsidentiteit van de wijnhandelaren in Nederland en de wijze waarop zij het imago van Nederlandse wijn construeren.
Hij constateert onder andere dat Nederlandse wijn nog nauwelijks een plaats binnen de distributieketen heeft omdat Nederlandse wijnhandelaren er zich niet voor interesseren. Het product wordt als amateuristisch ervaren. Nederlandse wijn wordt nog niet als cultureel ‘kapitaal’ gezien; bovendien speelt ook de manier waarop wijnjournalisten schrijven over Nederlandse wijn een grote rol bij de acceptatie van Nederlandse wijn door de wijnhandelaren.
In een andere scriptie, die van Dorien van der Pol over Communiceren met wijn. Positionering van de Nederlandse wijnimporteur, blijkt een interessant lijstje met bronnen te staan: Dorien heeft ook gebruikt gemaakt van blogs, waaronder Wijnkronieken!
Voor wie zich serieus wil verdiepen in de plaats van wijn en wijnhandel in onze samenleving, lijken mij deze scripties verplichte kost. Mijn nachtkastje is inmiddels weer aardig gevuld…. Met name de scriptie van Joeri Bakker ga ik lezen binnenkort.
De ScriptiePrijs Wijn is een initiatief van het Productschap Wijn. Met het instellen van een jaarlijks toe te kennen prijs voor de beste scriptie over het onderwerp wijn wil het productschap belangstelling van hoogopgeleiden wekken voor de wijnsector.
De ScriptiePrijs Wijn 2008 staat open voor alle studenten aan Nederlandse Universiteiten en Hoge Scholen.