Het was me al opgevallen bij mijn plaatselijke filiaal: de wijnafdeling van Albert Heijn is aangepast. Met een nieuwe indeling op smaak en een honderdtal nieuwe wijnen hoopt de supermarktketen het uitkiezen van wijn makkelijker en leuker te maken.
Er zijn tien verschillende smaakcategorieën: stevig, soepel en fruitig voor rood, vol, fris&fruitig en lichtzoet voor wit, droog en lichtzoet voor rosé en bubbels. Op schapkaartjes wordt elke smaak uitgelegd en wordt aangegeven bij welk moment of bij welke gerechten de wijnen passen. Gert Zwitser, verantwoordelijk voor wijn bij Albert Heijn: ‘Omdat de wijnen nu overzichtelijk op smaaktype bij elkaar staan, hebben klanten een veel beter overzicht van ons totale wijnassortiment’.
Om consumenten te inspireren nieuwe wijnen te proberen, introduceert Albert Heijn verder zogenaamde wijnboxen. Iedere twee weken worden hierin minder bekende wijnen belicht. Dit zijn wijnen uit onbekende gebieden, van bijzondere druiven, biologische of fairtrade wijnen. Bij het plaatselijke filiaal zag ik bovendien nog een leuke vernieuwing bij het schap: posters met wijnsuggesties. Een rijtje flessen, met de tekst: ‘Als u van deze wijn houdt, probeert u dan ook eens:’, gevolgd door een rijtje andere flessen. Kijk, dat vind ik nu een goed idee!
Ruim 100 nieuwe wijnen in assortiment
De vernieuwde wijnschappen zijn gevuld met oude getrouwen én met een aantal nieuwe wijnen. Opvallend zijn daarbij de wijnen uit onbekendere streken, wijnen van onbekende en spannende druivenrassen en een breder aanbod in het duurdere segment. Daarnaast zijn er wijnen van Jamie Oliver, wijnen met eigentijdse etiketten zoals Bordeaux Chops & Burgers en de hippe flessen van L!fe. Onder eigen merk is er een nieuwe serie van elf varietal (waarom hebben we hier nog steeds geen Nederlands woord voor?) wijnen, waaronder Pinot Noir, Malbec, Pinot Grigio en Moscato. Ook nieuw zijn de 0,25 liter flesjes in PET.
Geproefd
Van die nieuwe wijnen mocht ik er thuis een aantal proeven: inmiddels heb ik een mening over de Flaxbourne Sauvignon Blanc Rosé (ja, echt), de Domaine Louis Max Mercurey Blanc (hip etiket!), de Arousana Albariño (viel zelfs goed bij mijn schoonmoeder) en de Fetzer Crimson Red Blend (wat doen dit soort Californiërs toch hier in Europa?).
Om met de laatste te beginnen: Fetzer Crimson Red Blend (categorie stevig) vond ik eigenlijk niet meer dan alcoholisch bessensap met kaneel. En dat ook nog voor € 9,99! Ik geloof graag dat er een markt voor dit soort wijnen is, maar aan mij is het niet besteed. Gelukkig deed de andere ‘nieuw-wereldse’ wijn het beter, de Flaxbourne Rosé (categorie droog). Ik moest me wel even op het hoofd krabben: hoe maak je in hemelsnaam Sauvignon Blanc Rosé? Dit druivenras heeft voor zover ik weet geen rood of roze schilletje. Maar in Nieuw-Zeeland mag je bij de Sauvignon Blanc een scheutje Pinot Noir gooien, om zo rosé te maken. Het leverde een grapefruitrijke, sappige en frisse wijn, met een ietwat apart zomerfruitsmaakje. Bij een picknick zal dit echter best smaken. De € 6,99 is deze wijn wel waard.
Heel benieuwd zijn we naar de ervaringen van Albert Heijn met de Domaine Louis Max Mercurey Blanc 2012 (categorie vol), voor € 16,99. Wat een forse prijs voor een Chardonnay die je bijvoorbeeld iets zuidelijker, uit de Maçonnais, veel goedkoper én lekkerder kunt halen. Voor deze fles betaal je echt voor de naam. Geen foute wijn hoor, met een grappig etiket én biologisch (wat sommigen extra zal aantrekken), maar die prijs blijft een lastige.
Albariño 2012 van Arousana (categorie fris en fruitig) beviel het beste van de vier geproefde wijnen: fris en toch vol, met lichte tonen van abrikoos en wat peer en een prima prijs van € 7,99 (vandaag zelfs in de aanbieding voor € 5,99). Van deze moderne Spanjaard zien we graag wat meer in de supermarkten.