Dat is dus duidelijk: de Superwijngids van Nicolaas Klei is meer in trek dan de Wijnalmanak van Harold Hamersma. Tenminste, onder de lezers van Wijnkronieken. Afgelopen anderhalve maand hield ik een enquête op Wijnkronieken, en de uitslagen zijn heel duidelijk. 44% van de stemmen ging naar Klei’s wijnaankoopbijbeltje, slechts 20% naar de almanakken van Hamersma. Opvallend is dat een kwart het zonder aankoopgids doet.
Ook bij de wensen voor Sinterklaas voerde Klei de boventoon: 13% hoopte op de Superwijngids, 9% zag wel graag een Wijnalmanak in zijn of haar schoen. In totaal brachten 43 mensen hun stem uit.
Waarom die voorkeur voor Klei’s Superwijngids? Ik kan er alleen naar raden, want helaas bood mijn enquête geen ruimte ook die vraag te stellen. Misschien dat de voorkeur verklaard kan worden uit het feit Klei álle wijnen uit een grote verscheidenheid aan populaire aankoopkanalen bespreekt, zowel goede als slechte. Hamersma geeft alleen de wijnen die hij lekker vindt. Maar misschien zijn er andere redenen? Ik hoor ze graag.