Hè, hè, eindelijk dan. Een koopgids voor wijn geschreven door vrouwen! Het heeft even geduurd, maar nu ligt hij er dan, op tijd voor de Sint en de Kerst. Noële Ruitenberg en Magda van der Rijst – Ruit&Rijst – hebben een vlotte pen en schrijven regelmatig in allerhande bladen en magazines. Bovendien publiceerden ze samen al een aantal leuke wijnboeken. En nu dan een koopgids, voor wijnen tussen de zeven en de vijftien euro. Ook dat is een verheugend feit: naar goed Nederlands gebruik waren de koopgidsen tot nu toe meestal alleen gericht op het segment onder de vijf euro. Echt goede wijnen vielen daarmee buiten de boot. Maar in deze gids, Topwijn 2009, staan de ‘lekkerste, leukste en verrukkelijkste wijnen’ beschreven uit het segment waar wij zelf meestal ook wijn uit drinken. Ik kom dan ook heel wat oude bekenden tegen!
De dames hebben een aparte, vlotte manier om de wijnen te beschrijven. Niks geen droge opsomming van aroma’s en technische gegevens, maar korte impressies van de wijnen zoals die op hen zijn overgekomen. Soms leidt dat tot uiterst vermakelijke beschrijvingen, een andere keer tot een wat degelijker notitie. Het geheel leest uitermate vlot weg; ik betrapte me erop dat ik zo een half uur zat te lezen, en dat in een koopgids!
De wijnen zijn geordend op soort: mousserend, wit, rosé, rood en zoet. Er zijn handige registers, duidelijke coderingen en een zeer leerzame inleiding over smaak, waarin Ruit en Rijst uitleggen wanneer een wijn voor hen een topwijn is. Menig wijnschrijver (en vinoloog in spe 😉 ) kan nog iets leren van deze heldere uiteenzetting. De wijnen zijn breed verkrijgbaar en zijn afkomstig van zeer verschillende kanalen. Ik kwam wijnen tegen van Albert Heijn, De Gouden Ton, Les Genereux, Vinoblesse, De Wijnkring en de C1000 bijvoorbeeld. Dit geeft tegelijk ook het enige – piepkleine – minpuntje aan dat ik in het boekje heb kunnen ontdekken: het gaat alleen om ingezonden wijnen. En dat lang niet alle Nederlandse breed verkrijgbare importeurs/verkoopkanalen ingezonden hebben, dat is wel duidelijk aan de uiteindelijk 189 verkozen wijnen. Maar een kniesoor die daar op let; tenslotte zijn de koopgidsen van de andere wijnschrijvers ook gebaseerd op ingezonden wijnen. De dames lichten verder hun selectiecriteria uitgebreid toe; de wijnen zijn bijvoorbeeld allemaal blind geproefd!
Voor al die Sinten, Pieten en Kerstmannen die op zoek zijn naar een leuk wijncadeau voor in de schoen, zak of onder de boom: kopen deze gids.
Ruit&Rijst, Topwijn 2009 – Koopgids voor de lekkerste, beste, leukste, verrukkelukste wijnen van € 7 tot € 15, uitgeverij Het Spectrum, isbn 978 90 2742222 2, prijs € 14,95
Óscar zegt
This is a book of the future! With women buying more and more wines all the wine sector must focus on the women tastes, preferences and design.
Very good point Mariëlla!
Mariëlla zegt
Well, thank you Oscar! I did not make the point you make in my review of the book, but I suppose it is certainly true. I don’t know how it is in the Douro, but here, the wineworld is still largely dominated by men. Juries of winecompetitions with all men, for example: unbelievable.
Óscar zegt
I think things start to change also in the production and in the services for the wine business. In Douro we’re seeing more and more women winemakers or agronomists. Though I must recognized that the top of the hierarchy is controlled by men. And usually old men, as expected in a business with so much tradition…