Wat zou ik zijn zonder internet? Die vraag stel ik me regelmatig, zeker nu mijn onderzoek naar wijnhandel in de middeleeuwen zo goed vordert. Zonder al die databases die tegenwoordig te raadplegen zijn vanaf de bureaustoel thuis, zou ik in mijn vrije tijd nooit het artikel ‘De route van de wijn. Wijn en wijnhandel in de stad Utrecht in de veertiende en vijftiende eeuw’ hebben kunnen schrijven. Bibliotheekcatalogi van de Koninklijke Bibliotheek en de UB Utrecht, de collectie van het Rijksmuseum, digitale beeldbanken van de British Library en de Bibliothèque Nationale in Parijs, inventarissen van het Utrechts Archief en het Nationaal Archief: alles is te vinden en soms ook te doorzoeken met een paar muisklikken.
Nu heb ik ook een tic, waardoor ik veel van die databases al kende voordat ik onderzoek ging doen: elke keer als ik ergens lees dat er weer een belangrijke collectie of bibliotheek online is, ga ik testen. Driemaal raden welk trefwoord ik dan altijd gebruik: jawel, wijn! Geen leuker tijdverdrijf dan ‘wijn’ intikken in een nieuw aangeprezen database en dan spannende dingen ontdekken.
Eén van dit soort uitstapjes leidde mij enige weken geleden naar de site www.sync.nl. Zij introduceren zich zo: ‘Sync.nl is een nieuw online magazine voor mensen die interesse hebben in of werkzaam zijn op het snijvlak van wetenschap, ondernemen en technologie. Door de voortschrijdende technologie staat wetenschap steeds vaker aan de basis van ondernemen. Zonder onderzoek geen biotech-industrie. Zonder XML geen online business. Daarbij speelt innovatie de komende jaren een cruciale rol in de overgang naar een duurzame economie. Sync.nl selecteert, categoriseert, brengt prioriteiten aan en combineert dat tot het beste uit wetenschap, ondernemen en technologie. Voor artikelen doen we graag een beroep op vakdeskundigen, wetenschappers en freelancers om inhoudelijke kwaliteit en verrassende invalshoeken te creëren.’
Je kunt de artikelen gratis lezen, op de site, via RSS of GSM. Het magazine wordt uiteindelijk betaald door advertentie-inkomsten. Overigens heb ik die advertenties niet kunnen vinden op de site.
Maar daar gaat het me niet om. Het gaat me om iets dat ik op deze site aantrof: wat denk je dat er gebeurde toen ik ‘wijn’ intikte? Ik vond een artikel over de Qool-wijnen van Ilja Gort, onder de titel ‘Hippe Nederlander bedenkt met Qool dito dieetwijn’! Geheel passend bij Ilja’s marketingstrategie krijgen de Qool-wijnen in het Sync-magazine een soort wetenschappelijke verantwoording en respectabiliteit die we nu juist tegen het licht gehouden hadden én te licht hebben bevonden. Lees het artikel maar, en vraag je af of er nu zo’n degelijke redactie achter Sync zit. Die redactie houdt in ieder geval geen wijnblogs bij….