Volgende week is het weer Nationale Wijnweek. Tal van activiteiten worden georganiseerd, waaronder de open dag van de Nederlandse wijngaardeniers op zondag 1 oktober, proeverijen en een symposium over marketing en wijn. Het Wijninformatiecentrum geeft net als andere jaren weer een – gratis verkrijgbaar – glossy magazine uit, bestemd voor ‘het grote publiek’. Het is dit jaar getiteld Wijn is lifestyle, ziet er weer puik uit en staat bol van de informatieve artikelen. Een greep uit de inhoudsopgave: Thuis wijn proeven, Nederlandse wijngaarden, Kurk of schroefdop, Wijntoerisme, Glazen, Design verovert fles en etiket en Lifestyle op de wijnkaart.
Het lijkt erop of het Wijninformatiecentrum bovenop allerlei wijntrends zit en deze nu ook presenteert aan een groot publiek. Er is echter één grote maar: veel van de in het magazine gesignaleerde trends heb ik al gelezen op internet, terwijl één andere grote trend ontbreekt. Onderwerpen als Nederland als opkomend wijnland, alternatieve flessluitingen, icewine en glazen zonder voet zijn op internet de afgelopen maanden al besproken door de diverse wijnbloggers (in ieder geval door mij). Jammer genoeg wordt er juist aan die ene trend helemaal geen aandacht besteed: de informatie-uitwisseling die via blogs en andere websites door consumenten onderling plaatsvindt op internet. Er zijn blogs, er zijn discussiefora, wijnschrijvers hebben eigen websites, maar je vindt er niets van terug in het magazine.
Dat is jammer, want zelf denk ik dat dit één van de trends van de komende jaren zal zijn: over wijn lezen en schrijven op internet, via blogs en interactieve webpagina’s. De consument zelf zijn zegje laten doen over supermarktwijnen, over waar je goede wijn kunt halen en welke wijnen wel en niet in het schap moeten blijven staan. Voor steeds meer informatie maken we gebruik van internet, zeker als we willen weten wat andere wijnliefhebbers van een bepaalde wijn vinden. Informatie moet gedeeld worden en ten alle tijden vindbaar zijn; criteria waaraan internet als informatiemedium bij uitstek kan voldoen.
Gelukkig kan ik toch nog eindigen met een positieve noot. Andere jaren mopperde ik nog wel eens over de verkrijgbaarheid van het magazine. Zelf haalde ik het gisteren echter van een grote stapel bij de Mitra, wat mij hoop geeft voor de verkrijgbaarheid de komende dagen. Ondanks bovenstaand bezwaar hoop ik van harte dat het magazine zijn weg zal vinden naar vele nieuwe wijnenthousiastelingen. De weg naar het internet zullen ze hopelijk ook nog wel vinden.