Pfoe, daar sta je dan, op het station. Je weet zeker dat die fiets daar stond, in dat rek. Maar hij staat er niet. Krachttermen schieten te kort. Gelukkig is daar het thuisfront. Dat een lekker glas voor je inschenkt. Laat dat nu de #twitterwijn van het #twittervat zijn: een Chardonnay uit Limoux. En die wist mij prima op de vrolijken!
De wijn – Clocher d’Antugnac 2009, AOC Limoux, afkomstig van Vat 94, producent Jean Louis Fabre – is vorig jaar op de inmiddels beroemde veiling Toques et Clochers uitgezocht door Cuno van ’t Hoff. Via Twitter vond Cuno geïnteresseerden om samen een vaatje aan te kopen, en dat is gelukt. Voor het Twittervat werd 4.600 euro betaald, en het is goed voor 300 flessen, waarvan ik er dus drie heb. Afgelopen maandag was de feestelijk presentatie, in wijnbar Vyne in Amsterdam. Daar was ik niet bij, maar ik had mijn drie flesjes al binnen gelukkig.
Vrolijk hout
Deze Chardonnay uit 2009 bleek een vrolijke wijn. Meestal kan het gebruik van houten vaten voor de rijping van Chardonnay mij minder bekoren, maar hier was de invloed van het hout niet overdreven, zelfs subtiel. Ik noemde het zelfs ‘vrolijk hout’ 😉 In neus en mond de indruk van boterbabbelaars, een tikje vettig maar ook weer heel fris. Zelfs wat groene kruiden als menthol en basilicum ontwaarde ik op de achtergrond.
Net uit de ijskast was dit allemaal nog niet zo duidelijk, maar bij even opwarmen in het glas liet de wijn zijn ware, vrolijke en prettige karakter pas goed merken. We dronken de wijn bij een bord waterzooi – soep van prei en zalm en room – en dat was een uitstekende combinatie!
Gelukkig hebben we nog twee flessen, die we nog even laten liggen. We zijn wel benieuwd hoe de wijn over enige jaren smaakt! Nu alleen nog op een nieuwe fiets uit….