De vijfde jaarlijkse EWBC – een conferentie voor digitale communicatie rondom wijn – zal worden gehouden in Izmir, Turkije, van 9 tot 11 november 2012.
Dit internationale evenement gewijd aan het belang van social media voor de wijnwereld biedt een platform aan de wereldwijde wijngemeenschap om de huidige online communicatiemogelijkheden in te zetten voor het verhaal van wijn. Het jaarlijkse, drie-daagse evenement draagt bij aan het bouwen van een internationaal netwerk van wijncommunicatoren, en stimuleert het verwerven van vaardigheden en informatie en de uitwisseling van expertise over de lands-, taal- en professionele grenzen heen.
De conferentie wordt georganiseerd door Ryan en Gabriella Opaz en Robert McIntosh van social media-bedrijf Vrazon, en word in 2012 gesponsord door Wijnen van Turkije / Wines of Turkey.
“We zijn verheugd om wijnprofessionals uit de hele wereld uit te nodigen om kennis te maken met Turkse wijnen, eten en cultuur. Wij hopen dat zij ons helpen het verhaal te vertellen van de Turkse wijn en haar rijke geschiedenis “, zegt directeur van Wines of Turkey, Taner Ogutoglu. Ogutoglu bezocht dit jaar in Franciacorta de vierde EWBC, en was zeer enthousiast over wat hij daar meemaakte.
In 2012 viert de EWBC zijn vijfde verjaardag (succesvolle bijeenkomsten zijn al gehouden in Spanje, Portugal, Oostenrijk en Italië) en de organisatoren verwachten een veel grotere opkomst dan andere jaren, gebaseerd op de groei van de bezoekersaantallen sinds de conferentie voor het eerst werd gehouden in 2008.
De conferentie zal worden gehouden in de oude stad van Izmir, bekend als de Parel van de Egeïsche Zee. De buitengewone geschiedenis van Izmir omspant meer dan 3.500 jaar en is zichtbaar door tal van archeologische sites die de Griekse, Romeinse en Byzantijnse beschavingen vertegenwoordigen. Bovendien zijn vanuit Izmir enkele van de opkomende Turkse wijnregio’s makkelijk te bezoeken.
Het thema van de 2012-conferentie is ‘Source’, ‘de Bron’, mede als gevolg van de recente hypothese van dr. Patrick E. McGovern dat Turkije de geboorteplaats is van de vitis vinifera, de wijnstok. Daarnaast willen wijncommunicatoren een bron van kennis zijn, niet alleen verspreiders van informatie.
“Met de enorme hoeveelheid informatie die elke seconde op het internet wordt toegevoegd, is het moeilijk voor consumenten te schiften in de inhoud, aangeboden op verschillende niveaus van kwaliteit”, zegt EWBC mede-oprichter Gabriella Opaz. “Tijdens de 2012 EWBC zijn we van plan om wijncommunicatoren te leren zich te positioneren als een kwalitatieve bron van informatie.”
Deelnemers aan EWBC 2012 zullen kunnen genieten van een breed scala aan educatieve activiteiten als proeverijen van Turkse wijnen en bezoeken aan diverse wijnproducenten binnen reisafstand van de conferentie. Daarnaast zullen zij ook in staat gesteld worden om een breed scala aan wijnen uit andere landen te proeven. Het evenement biedt volop gelegenheid om het eten, de wijn en de cultuur van Turkije te ervaren, onderwijl discussiërend over kwesties met betrekking tot de synergie van wijn en het web.
Geïnteresseerd in deelname? Volg het nieuws op de nieuwe website van EWBC.
[Persbericht]