De Vinexpo, internationale vakbeurs voor wijn en gedistilleerd, heeft tijdens de afgelopen 17e beurseditie meer internationale bezoekers ontvangen dan ooit te voren. Bijna 38% van de bezoekers was internationaal en afkomstig uit alle werelddelen.
Een hoge bezoekerskwaliteit, dynamische exposanten, hoogstaande proeverijen; gedurende vijf dagen heeft de Vinexpo haar reputatie als toonaangevende vakbeurs voor wijn en gedistilleerd bekrachtigd.
Cijfers van de Vinexpo 2013
De Vinexpo ontving 48.858 vakbezoekers, afkomstig uit 148 landen, wat een kleine stijging betekent vergeleken bij de voorgaande beurseditie in 2011 (+1,5%). Het aantal Franse bezoekers is ongewijzigd gebleven, het aantal buitenlandse bezoekers is gestegen met 3% tot 37,8% (18.462 bezoekers), een record.
Azië is een veelbelovende markt en heeft haar interesse in wijn en gedistilleerd bevestigd. Uit China kwamen 3.388 bezoekers, een stijging van 13,9% vergeleken bij 2011, en is daarmee het land met de meeste internationale bezoekers op de Vinexpo. Uit Japan, waar de wijnconsumptie langzaam doorgroeit, kwamen 427 professionals (+17,63%). Er komen, naast deze twee belangrijke landen, steeds meer Aziatische bezoekers: India (+32,7%), Taiwan (+4,5%), Vietnam (+20,4%), Maleisië(+21,1%).
De USA is het grootste consumptieland van wijn, zowel qua volume als waarde, en staat op een tweede plaats van de internationale bezoekersaantallen van de Vinexpo, met 1.433 Amerikaanse bezoekers. De opkomst uit Canada is gestegen met 11,9% (731 bezoekers). In totaal kwam meer dan één op de tien internationale bezoekers uit Noord-Amerika. Engeland (1.418), België (1.132) en Duitsland (1.073) staan op een 4e, 5e en 6e plaats wat betreft de bezoekersaantallen. Ook onder de bezoekers uit Rusland werd een aanzienlijke stijging van +9,8% geregistreerd.
Uit Europa werden met name de importlanden goed vertegenwoordigd op de beurs. Na Engeland, België en Duitsland, kwamen de meeste bezoekers uit Nederland (827) en Zwitserland (552) en ook Finland (+11,9%), Oostenrijk (+55,7%), Denemarken (+32%) en Noorwegen (+12,9%).
De grote Europese productielanden, zoals Spanje en Italië, werden eveneens goed vertegenwoordigd door hun inkopers, met name professionals van supermarkten en grootwinkelbedrijven. Frankrijk was goed voor 62,2% van de bezoekers, afkomstig uit alle sectoren: groothandel, inkopers voor grootwinkelbedrijven, restaurants, sommeliers, wijnkelders.
Deze cijfers komen overeen met onze eerder gepubliceerde resultaten van de onderzoeken naar de internationale markt voor wijn- en gedistilleerd. “Tussen 2012 en 2016, zal de wijnconsumptie stijgen met 145 miljoen kisten wijn van 9 liter (+5,31%). De drie markten belangrijkste groeimarkten zijn: de USA (+40,5 miljoen kisten), China (+70,5 miljoen kisten) en Rusland (+17,4 miljoen kisten)“, benadrukt Robert Beynat, Algemeen Directeur van de Vinexpo.
Exposanten uit 44 landen
Het gevarieerde en representatieve aanbod op de Vinexpo, uit alle productielanden wereldwijd, is uniek. 2.400 exposanten uit 44 landen en nog meer regio’s of appellations, presenteerden hun wijnen en gedistilleerd op 40.000m² standoppervlakte. In slechts enkele stappen ‘reisden’ bezoekers van Frankrijk naar Chili, van de USA naar Italië, van Duitsland naar Zuid-Afrika, van China naar Japan of van Georgië naar Libanon.
Het succes van de Tastings by Vinexpo
De proeverijen en conferenties van de Tastings by Vinexpo behaalden een groot succes en werden bijgewoond door in totaal 14.700 deelnemers op zoek naar nieuwe producten, meer kennis, of het volgen van internationaal erkende specialisten.
De beurs en de media
1.290 journalisten uit 54 landen bezochten de beursgangen van de Vinexpo. Het perscentrum van de beurs werd druk bezocht en vele internationale artikelen maar ook radio- en televisie-uitzendingen werden naar buiten gebracht.