Wijn en marketing, het zijn twee zaken die tegenwoordig onlosmakelijk verbonden zijn. Zonder een goede marketingstrategie kun je het als wijnproducent tegenwoordig wel schudden. Goede wijn op de markt zetten volstaat niet, die wijn moet aangeprezen worden!
Een bedrijf dat dat naar mijn idee op geslaagde wijze doet, is het Sloveense puklavec & friends. De consument merkt niet direct veel van de marketing, maar zo langzamerhand, bijna sluipenderwijs, dringen de wijnen door op allerlei plekken in Nederland. Even voor de duidelijkheid: de wijnen komen uit Slovenië. Het merk puklavec & friends is echter vooral Nederlands (op dit moment), omdat Tatjana Puklavec en haar Nederlandse man hier wonen. Naast Nederland is ook Engeland afzetmarkt, evenals Slovenië zelf.
Nog geen twee jaar geleden, in januari 2010, toen ik de stand van dit bedrijf voor het eerst bezocht op Wine Professional, was het merk totaal onbekend, nu hoorde ik al van mensen die nog alleen maar om een bepaalde Puklavec-wijn van de Jumbo (want daar worden een drietal van de wijnen verkocht) vragen. Behalve bij de Jumbo kun je Puklavec-wijnen ook aantreffen bij Gall & Gall, De Wijnkring en de Makro (en ik vergeet vast nog iets…). Wel verschilt het label van afzetkanaal tot afzetkanaal.
Eén van de zaken die puklavec & friends inzet voor de marketing, is de vrijmibo. Zelf haat ik afkortingen, dus ook maar even voluit: de borrel op vrijdagmiddag dus. Op het moderne kantoor in hartje Tilburg worden een paar keer per jaar vrienden, kennissen, collega’s, bekenden etc… uitgenodigd om gewoon lekker informeel te komen proeven en borrelen. Er is een goed verzorgd hapje, er staan diverse flessen open, er kan gekletst of genetwerkt worden. Vorig keer leerde ik er de Joobles kennen, dit keer lieten Tatjana en haar man Jan-Willem ons experimentele crémants proeven: drie stuks mousserende wijnen, gemaakt volgens de klassiek champagne-methode, van chardonnay en furmint, chardonnay en pinot noir en pure pinot noir. Die crémants lagen tot op het moment van de borrel nog met gist in de koelkast in Tilburg, en werden iedere dag een beetje gedraaid. Ter plekke op de borrel zijn ze door Jan-Willem steeds vakkundiger van hun dépot ontdaan. En dat smaakte allemaal heel veelbelovend, ondanks de duidelijke gistrestjes. Hoe en waar deze crémants op de markt komen, horen we ter zijner tijd nog wel…. Maar dat het lukt om in Slovenië prettige bubbels te maken, dat is duidelijk!
Ook de stille wijnen waren weer de moeite van het proberen waard: een Traminer 2008 en een gele Muscat 2010 bijvoorbeeld, of de nieuwe Macedonische rode wijn, van de druivenrassen cabernet sauvignon, merlot en vranec. Voor € 4,99 een heel erg lekker rode wijn, toegankelijk en fruitig. Puklavec blijkt ook wijngaarden in Macedonië gekocht te hebben de afgelopen jaren, vandaar deze nieuwe wijn.
Archiefwijnen
Tot slot hoorde ik nog over een spannend initiatief dat binnenkort van start gaat: de verkoop van Sloveense archiefwijnen, via een webshop. De wijnen schijnen terug te gaan tot de jaren vijftig. Ik ben wel benieuwd naar een Sloveense wijn uit mijn geboortejaar! (niet de jaren vijftig ;-))