Ondernemen zat de Vlaardingse familie Hoogendijk in het bloed. Naast een bloeiende haringrederij ontplooiden de diverse leden tal van andere handelsactiviteiten. Een daarvan was de wijnhandel, die meer dan 100 jaar bestond. Met recente schenkingen uit de familie richtte Museum Vlaardingen een kleine maar kleurrijke tentoonstelling in rondom die wijnhandelsactiviteiten van de firma A. Hoogendijk Jzn. Daarnaast zijn enkele andere recente aanwinsten te zien, die meer met de rederij en de vishandel te maken hebben.
Koopvaart op Portugal
De eerste Hoogendijk die te boek stond als wijnhandelaar was Jacobus (1777-1838). Naast de haringvisserij hield hij zich bezig met de koopvaart op Portugal, waar onder andere portwijnen in de havenstad Oporto ingeladen werden. Zoon Ary Hoogendijk (1800-1878) was de oprichter van de firma A. Hoogendijk Jzn., die zich sinds circa 1860 veel uitgebreider met wijnhandel ging bezighouden. Nadruk bleef liggen op port en zoete wijnen uit Spanje.
In 1916 splitste de NV Wijn-Import A. Hoogendijk Jzn. zich af van de Fa. A. Hoogendijk Jzn. De handel in wijnen werd volledig in de nieuwe vennootschap geconcentreerd. Assortimentslijsten uit de tijd noemen ook wijnen uit Frankrijk, waaronder bordeaux, bourgogne en champagne. Met de handel in Zuid-Europese wijnen bleef de firma zich vooral op de groothandel richten: wijnen werden afgenomen per vat of half vat. Daarnaast bestonden er in diverse steden, waaronder Rotterdam, zogenaamde bodega’s geëxploiteerd door de firma Hoogendijk. In deze Bodega’s Oporto kon wijn per glas geproefd worden. Volgens een advertentie waren ze ingericht voor beurs- en familiebezoek.
De wijnhandel bleef tot circa 1982 bestaan. In 2017 werden na 250 jaar alle ondernemersactiviteiten van de firma’s Hoogendijk beëindigd, toen de laatste familietelg, Jaap Hoogendijk zich terugtrok uit de laatste vishandelsactiviteiten.
Reclamemateriaal
Een van de kenmerken van de firma Hoogendijk waren de vele reclame-uitingen. In een van die reclames wordt de slogan ‘Fust en vis, hoe lekker dat is’, gebruikt, vandaar de naam van de tentoonstelling. Posters, advertenties, promotiemateriaal: dankzij recente schenkingen kan het museum een mooie selectie tonen. Topstukken zijn onder andere een tinnen blik voor relatiegeschenken, kleurrijk gedecoreerd met afbeeldingen van de schepen die voor de handel ingezet werden. Andere blikvangers op de tentoonstelling zijn de monsterflesjes wijn en likeur en de drukplaten of clichés waarmee het reclamemateriaal werd vervaardigd. Een aantal historische én moderne afdrukken is eveneens te zien.
De tentoonstelling ‘Hoogendijk: fust en vis, hoe lekker dat is!’ is nog te zien t/m 18 maart 2018 in Museum Vlaardingen. Ook de vaste opstelling is een bezoek waard. Onder andere het verhaal van de haringvangst wordt er verteld, met mooie voorwerpen en heldere verhalen.