Supermarkt, slijterij en wijnspeciaalzaak van het jaar bekend
De verschijning van de Wijnalmanak 2013, dit jaar samengesteld zonder Cuno van ’t Hoff door het team van wijntijdschrift Perswijn, werd afgelopen vrijdag begeleid met een zwaar ronkend persbericht. In afgezwakte vorm luidt het aldus:
“Een professioneel proefteam onder leiding van experts Ronald en Sjoerd de Groot heeft de afgelopen maanden wijnen geproefd en beoordeeld waarbij alleen de aller-lekkerste, meest bijzondere, opvallend verrassende en deze-mag-je-niet-missen wijnen zijn geselecteerd voor vermelding in de Wijnalmanak 2013, De beste wijnen tot 10 euro.
De Wijnalmanak bevat een wijnselectie van 1000 wijnen die er écht toe doen [aldus het persbericht], compleet met leesbare en typerende beschrijvingen, een foto van de fles bij elke sterwijn en een overzichtelijke categorisatie. Je ziet in één oogopslag herkomst, prijscategorie, druivenras, wijnhuis en verkooppunt van de betreffende wijn. De Wijnalmanak is al 23 jaar een autoriteit onder de Nederlandse wijnkoopgidsen en een goed hulpmiddel in de zoektocht naar lekkere wijn. Elke wijnliefhebber kan daarnaast het hele jaar op de hoogte blijven van actuele informatie over de lekkerste wijnen via het digitale Wijnalmanak magazine. Er verschijnen 8 edities met circa 80 extra wijnbeschrijvingen per nummer, ingedeeld in thema’s zoals Trends, Wijn & Liefde en Biowijnen. Verkrijgbaar in de Apple Kiosk en Google Play. Dit najaar verschijnt de Wijnalmanak 2013 ook als iPhone app.”
Winnaars Wijnalmanak awards 2013
Uit alle proefresultaten van de Wijnalmanak 2013 De beste wijnen tot 10 euro zijn drie partijen naar voren gekomen die zich met recht de beste mogen noemen binnen hun specialisatie.
- Supermarkt van het Jaar: Albert Heijn
- Slijterij van het Jaar: Dirck III
- Wijnspeciaalzaak van het Jaar: Les Généreux
Wijnalmanak 2013 Supermarkt van het Jaar 2013 – Albert Heijn
“De prestatie van Albert Heijn mag rustig indrukwekkend worden genoemd. De afgelopen jaren was Albert Heijn al de ‘vaste’ winnaar bij de wijnen boven de vijf euro. Dit jaar mag Albert Heijn zich ook, met overmacht, de overall winnaar noemen van álle wijnen tot 10 euro. Vooral het aantal vermeldingen maakt indruk, met 120 wijnen zorgt Albert Heijn voor een aanzienlijk aandeel in de gids. De kracht van Albert Heijn is de diversiteit van de wijnen, en dat sluit perfect aan bij de diversiteit die wij ook zoeken. Dat het Chileense assortiment heel fraai is, wisten we al. Maar het aantal (ster)wijnen uit Italië is opvallend. Natuurlijk kunnen we de fraaie wijnen uit Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland niet ongenoemd laten. Tja, en Chili, dat blijft echt ongeëvenaard. De kracht van Albert Heijn is duidelijk: de breedte van het assortiment in combinatie met de kwaliteit hebben de overwinning veiliggesteld. We kwamen zoveel pareltjes tegen dat zij met recht ‘Wijnsupermarkt van het jaar’ genoemd mogen worden.”
Wijnalmanak 2013 Slijterij van het jaar – Dirck III
“Dirck III afficheert zich graag als prijsvechter. Niet voor niets was Dirck III bij de slijterijketens de afgelopen jaren de winnaar bij de wijnen onder de vijf euro. Maar met het samenvoegen van de wijnen onder vijf euro en tot tien euro mag Dirck III zich ook de overall winnaar van de slijterijen noemen. Een bijzondere prestatie, die aangeeft dat lage prijzen en kwaliteit wel degelijk kunnen samengaan. Maar liefst 52 vermeldingen, waarvan 22 sterwijnen, maken Dirck III tot de overtuigende winnaar in deze categorie. Opvallend is de gelijkmatige verdeling over alle wijnen en kleuren. De opgenomen wijnen komen van overal, van klassieke streken als Beaujolais, de Rhône en de Languedoc, tot nieuwe wijnen uit Duitsland en Oostenrijk. Daarmee is er een perfect evenwicht tussen de wijnen uit de klassieke wijnlanden en die uit de Nieuwe Wereld. Waarmee het succes van de wijnen van Dirck III in deze nieuwe Wijnalmanak compleet is.”
Wijnalmanak 2013 Wijnspeciaalzaak van het jaar – Les Généreux
“Les Genereux heeft het weer helemaal voor elkaar. Vorig jaar was het bij de wijnspeciaalzaken de oppermachtige winnaar boven vijf euro, maar met het samenvoegen van 0-5 en 5-10 euro was de spanning groot of deze titel kon worden geprolongeerd in de vorm van een overall overwinning. En het is gelukt, ondanks de sterke concurrentie. Het aantal vermeldingen was even groot als dat van de directe concurrent: 35 wijnen. Het verschil zit ‘m in de sterwijnen: liefst 24 op het totaal, zodat er maar 11 wijnen geen ster kregen! Dat zegt veel over het assortiment, dat is duidelijk. De kwaliteit is over de hele breedte zeer hoog, waarmee dit fraaie succes kon worden bereikt. Deze mooie sterwijnen komen van overal: het schiereiland bij Sétubal, Sardinië, Beaujolais, Bordeaux, Rheinhessen, om een paar klassieke streken te noemen. Veel heerlijke wijnen uit de Languedoc, Spanje en Italië. Wijnen uit de Nieuwe Wereld ontbreken niet, maar duidelijk is dat de klassieke wijnlanden hier op de eerste plaats staan. Dat doet het proefteam veel plezier. Een bijzondere prestatie.”