Tijdens een bijeenkomst in het World Forum Convention Center in Den Haag heeft het Productschap Wijn aan wijnprofessionals en pers de resultaten bekend gemaakt van de marktonderzoeken die door GfK en Trendbox BV in 2007 zijn verricht. De marktgegevens zijn in opdracht van het Productschap Wijn verzameld.
In 2007 is de gemiddelde wijnconsumptie per hoofd van de bevolking gestegen naar 21,6 liter. In 1975 dronken we slechts de helft.
Van de Nederlanders vanaf 16 jaar dronk 41% op een gemiddelde dag een alcoholhoudende drank. Binnen deze productgroep scoort wijn het hoogst. Bijna 20% van alle Nederlanders geniet dagelijks van een glas wijn. Bier was 25 jaar geleden nog de drank die het meest werd geconsumeerd.
Van alle wijn wordt 87% in de supermarkt gekocht. Ruwweg de helft van die aankopen wordt op vrijdag en zaterdag gedaan. Nederlanders besteden per bezoek aan de supermarkt gemiddeld 6 euro aan wijn. Bij bezoek aan de slijter besteden zij gemiddeld 17 euro aan wijn.
Rode wijn is in elke leeftijdsgroep populair. Rode wijn is in alle leeftijdsgroepen qua volume verantwoordelijk voor minimaal 50% van de totaal aangekochte wijnen. In de leeftijdsgroep tot 40 jaar is rosé verantwoordelijk voor 25% van de totaal aangekochte wijnen.
Rode wijn wordt vooral thuis gedronken. Witte wijn is favoriet wanneer men op visite is en rosé wordt vooral in de horeca geconsumeerd.
De gemiddelde prijs per gekochte fles wijn in 2007 is nagenoeg gelijk gebleven. De aankoopprijs voor witte wijn is gestegen met 9 eurocent naar € 2,43 en rode wijn met 1 eurocent naar € 2,64. Rosé is met 9 eurocent gedaald naar € 2,43.
Nog steeds zijn 2 van de 3 verkochte wijnen in Nederland afkomstig uit Europa. Franse wijnen worden nog steeds het meest verkocht, gevolgd door wijnen uit Zuid-Afrika, Duitsland, Spanje, Australië, Chili en Italië. De volumeaandelen van Australië en Chili zijn ten opzichte van 2006 het meest gestegen, te weten Australië met 32% en Chili met 30%.
In 2007 is ruim 3,65 miljoen hectoliter wijn in Nederland op de markt gebracht, waarvan 400.000 liter afkomstig van Nederlandse bodem. Dit komt in totaal neer op meer op bijna een half miljard flessen wijn met een inhoud van 0,75 liter.
Toekomstverwachtingen:
* Van alle wijnconsumenten heeft inmiddels 25% wel eens wijn via internet besteld. Een groeiend aandeel voor internetaankopen wijn ligt voor de hand.
* Het aantal Nederlanders dat een wijncursus volgt, neemt verder toe. Het cursusaanbod speelt hier goed op in. Op www.wijninfo.nl zijn nu al meer dan 290 wijncursussen te raadplegen.
Persbericht van het Productschap Wijn.